به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۸

«هدف آمریکا بازدارندگی است نه اشغال ایران»

پاتریک شاناهان و مایک پمپئو وزرای دفاع و امور خارجۀ آمریکا

در پی نشست غیرعلنی کنگرۀ آمریکا دربارۀ ایران، مقامات کاخ سفید کوشیدند از شدت تنش در مناسبات آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بکاهند. وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا که در این نشست برای آگاه کردن نمایندگان کنگره از تهدیدهای امنیتی ایران شرکت جسته بودند، در پایان نشست به خبرنگاران گفتند که هدف از اعزام نیروی نظامی به منطقه نه جنگ که بازداشتن ایران از انجام تهدیدهای امنیتی اش علیه آمریکا و منافع آن بوده است.

پاتریک شاناهان با اظهار این مطلب افزود که اعزام نیروی نظامی به آبهای خلیج فارس باعث شده که جمهوری اسلامی ایران حملات از قبل طرحریزی شده خود را به اجرا نگذارد. او همچنین گفت : "نیروی نظامی اعزام شده به منطقه در خدمت بازداشتن ایران از حمله به نیروهای آمریکا و منافع این کشور بوده و نه اشغال ایران."

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که حکومت اسلامی ایران حمله ای را علیه کشتی ها و یک خط لولۀ انتقال نفت در خلیج فارس طرحریزی کرده بود. در اظهاراتی جداگانه وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، برای اولین بار بعید ندانست که حکومت ایران در انفجار نفتکش های بندر فجیره در امارات دست داشته باشد.

با این حال، شماری از نمایندگان دموکرات کنگرۀ آمریکا معتقدند که دولت دونالد ترامپ می کوشد با بزرگ کردن تهدید امنیتی جمهوری اسلامی ایران جنگ با این کشور را تحریک کند. پیش از این سناتور حزب دموکرات، برنی ساندرز، نگرانی خود را از وقوع جنگ میان ایران و آمریکا، حال می خواهد عمدی باشد یا غیرعمدی، اعلام کرده بود. با این حال، پاتریک شاناهان و مایک پمپئو در پایان نشست غیرعلنی کنگره دربارۀ ایران اعلام کردند که هدف اصلی از اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس در حال حاضر جلوگیری از اشتباه محاسبۀ جمهوری اسلامی بوده است. مایک پمپئو همچنین اطمینان داد که دولت آمریکا از کانال های ارتباطی متعدد با رهبران جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

رادیو بین المللی فرانسه