به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۹۸

اعتراض گسترده در اتریش در پی برملا شدن فساد رهبران

انتخابات زودهنگام در اتریش در پی برملا شدن فساد رهبران 
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش و هاینتس کریستیان اشتراخه (سمت راست)، معاون او 
پس از آن که ویدئویی از معاون صدراعظم اتریش منتشر شد که او را در حال وعده دادن قراردادهای دولتی در ازای حمایت رسانه‌ای نشان می‌داد، هاینز کریستین استراخه ناچار به استعفا شده و سباستین کورتس، صدراعظم، درخواست انتخابات زودهنگام کرده است. 

سباستین کورتس، رهبر جوان حزب راست‌میانه رو مردم پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید و هاینز-کریستین استراخه، رهبر حزب راستگرای تندرو آزادی را به عنوان معاون خود برگزیده بود. این دو نفر کابینه ائتلافی اتریش را تشکیل داده بودند که بسیاری آن را مهاجرستیز و متمایل به آرمان‌های راست افراطی می‌خوانند. 
در ویدیویی که چاشنی اصلی این جنجال شده آقای استراخه در یک ویلا با زنی که خود را سرمایه‌دار روس معرفی کرده گپ می‌زند و به او وعده می‌دهد که در صورت خریداری سهام یک روزنامه منتقد دولت و تغییر سردبیری او به نفع حزب آقای استراخه، او حاضر است قراردادهای دولتی مانند آنچه در بخش ساختمانی وجود دارد را به این "سرمایه‌گذار روس" دهد. 
خود او اما گفته این سخنان را که به اعتراف خودش "بچه‌گانه" بوده در هنگام مستی بیان کرده اما همزمان پذیرفته که آنچه انجام داده "احمقانه و غیرمسئولانه بوده" و همزمان با تقدیم استعفایش تصریح کرده "از قدرت کنار می‌کشم تا آسیب بیشتری به دولت نرسانم."

در واکنش به این رسوایی، سباستین کورتس گفته به رئیس جمهوری پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را داده و از او خواسته که این انتخابات در نخستین فرصت ممکن برگزار شود. 
صدراعظم اتریش گفته: "بعد از علنی شدن ویدئوی دیروز باید صادقانه بگویم که دیگر بس است."
"مهمترین قسمت این ویدئو نگرشی است که معطوف به سوءاستفاده از قدرت است. معطوف به سوءاستفاده از پول مالیات دهندگان. معطوف به همراه کردن رسانه‌ها در این کشور"

آقای کورتس گفته محتوای ویدیوی فاش شده برای خود او هم توهین‌آمیز بوده است. 
الکساندر ون در بلن، رئیس جمهوری اتریش هم گفته پس از استعفای آقای استراخه، برگزاری انتخابات زودهنگام غیرقابل اجتناب است. 
او گفته با آقای کورتس، صدراعظم، در این باره گفتگو کرده و قرار است فردا (یکشنبه) در مورد اقدام بعدی دولت تصمیم‌گیری کنند.

در همین حال، روز شنبه (۱۸ مه) هزاران معترض که پلاکاردهایی با مضمون "انتخابات زودهنگام" در دست داشتند در وین و در برابر دفتر صدراعظم تجمع کردند. 

آقای کورتس از زمان افشای این ویدئو سعی کرده از آقای استراخه برائت جسته و خود را منتقد خاموش حزب آزادی نشان دهد اما منتقدان می‌گویند او هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.

حزب راست گرای تندروی آزادی که آقای استراخه از سوی آن به معاون صدراعظمی اتریش رسید بارها به علت مواضع یهودی‌ستیزانه و نژادپرستانه مورد انتقاد قرار گرفته است. 

توماس دروزدا، از رهبران حزب سوشیال دموکرات که مخالف دولت است به شبکه ملی اوآراف اتریش گفته: "این تازه فقط نوک کوه یخ است که نمایان شده."

"من انتظار دارم که صدراعظم، که دستکم ۴۸ ساعتی است که از وجود این ویدئو باخبر است و حزب ائتلافی او در حال غرق شدن در منجلاب فساد است، در این باره موضع‌گیری کند." 

سباستین کورتس، صدراعظم، گفته این نخستین بار نیست که با حزب آزادی دچار مشکل شده است.

"اگرچه از اظهار علنی این موارد پرهیز می‌کردم اما مواقعی بوده که واقعا هضم آنها برایم دشوار شده بود."

چه چیزی در ویدیوست؟
در ویدئویی که مخفیانه ضبط شده آقای استراخه و یوهان گوینوس - یکی دیگر از رهبران حزب آزادی دیده می‌شوند که با زنی که مدعی است یک پول‌دار روس است و علاقمند به سرمایه‌گذاری در اتریش، گپ می زنند. 

آن طور که گزارش شده محل این دیدار ویلایی در جزیره ایبیزا اسپانیاست و دو سیاست‌مدار اتریشی در اتاقی خصوصی در حالی دیده می‌شوند که روی مبل راحتی نشسته و مشغول نوشیدن مشروب و کشیدن سیگار هستند.

در این ویدئو "زن متمول روس" خود را خواهرزاده یکی از الیگارش‌های روسیه معرفی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که حاضر است ۵۰ درصد سهام روزنامه اتریشی کرونن زیتونگ را بخرد و چینش تحریریه و سردبیری آن را به نحوی تغییر دهد که حامی حزب آزادی شود. 

در پاسخ به این پیشنهاد، آقای استراخه می‌گوید که حاضر است در عوض قراردادهای دولتی و عمومی را به این زن روس واگذار کند و توضیح می‌دهد که خیلی تمایل دارد "عرصه مطبوعات اتریش را مشابه آنچه (ویکتور) اوربن کرده" تغییر دهد. ویکتور اوربن، نخست‌وزیر اقتدارگرای مجارستان است. 

پس از آن معاون صدراعظم اتریش به زن روس می‌گوید که در صورت تسخیر روزنامه کرونن-زیتونگ چگونه به گمان او محبوبیت حزب او تا ۳۴ درصد بالا خواهد رفت. 

"اگر تو کرونن-زیتونگ را صاحب شوی و تنها سه هفته مانده به انتخابات بتوانی ما را در رقابت پیش بیاندازی، آن وقت می‌توانیم درباره هر چه که بخواهی حرف بزنیم."

معاون صدراعظم اتریش در ادامه پیشنهاد می‌دهد که سرمایه‌گذار روس باید در پی تاسیس شرکت ساختمانی "همچون استرابگ" اتریش باشد و می‌گوید: "همه قراردادهای دولتی که استرابگ می‌گیرد را می توانیم به شما بدهیم."
آقای استراخه همچنین در این گفتگو نام چند روزنامه‌نگار را بر زبان می‌آورد که باید از روزنامه کرونن-زیتونگ "بیرون گذاشته شوند" و می‌گوید ۵ نفر جدید مورد نظر او باید به تیم این روزنامه "بپیوندند".

بی بی سی