به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۸

اهدای جایزه حقوق بشری لودویک تراریو به نسرین ستوده، وکیل در بند

یک جایزه حقوق بشری دیگر برای نسرین ستوده؛ گزارشی از مراسم اهدای جایزه لودویک تراریو
نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر در زندان اوین
کانون وکلای دادگستری بروکسل برای پشتیبانی از نسرین ستوده، وکیل دادگستری زندانی در زندان اوین، عالی‌ترین جایزه خود را روز ۲۴ مه/ ۳ خرداد به او اهدا کرد. این جایزه در سال ۱۹۸۵ به نلسون ماندلا اهدا شد.

بیست و سومین مراسم سالانه اهدای جایزه حقوق بشری "لودویک تراریو" عصر روز جمعه ۳ خرداد (۲۴ مه ) در سالن اجتماعات رسمی دیوان عالی بلژیک در کاخ دادگستری بروکسل برگذار شد. پیشتر هیات داوران در تاریخ در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ ، خانم نسرین ستوده را برای دریافت این جایزه بین المللی انتخاب کرده بود. در مراسم جمعه ۲۴ آوریل ۲۰۱۹ در بروکسل، این جایزه بین‌المللی حقوق بشر به خانم نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین اهدا شد. 

در این مراسم بدلیل زندانی بودن خانم نسرین ستوده و عدم امکان شرکتش در برنامه، بصورت سمبولیک بیاد او روی یک صندلی خالی یک دسته گل رُز قرار داده بودند. اعضای کانون وکلای بروکسل، ایو اسجینسکی رئیس موسسه حقوق بشر کانون وکلای بروکسل، نمایندگان کانون های وکلای برخی کشورهای اروپایی، میشل فورجس رئیس کانون وکلای فرانسه در دادگستری بروکسل، قاضی پل لی مانس قاضی حقوق بشر اتحادیه اروپا، تعدادی از مقامات و نهادهای بلژیکی، خبرنگاران بلژیکی، کریم لاهیجی رئیس کنفدراسیون جهانی حقوق بشر، پرستو فروهر و ده ها نفر از فعالین مدنی، حقوق بشری و سیاسی ایرانیان ساکن بلژیک نیز برای حمایت از خانم نسرین ستوده در این مراسم شرکت داشتند. در تمام سخنرانی هایی که بزبان فرانسه در این مراسم انجام گرفت و در فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی نوشتاری فرانسه زبان انتشار یافت به مبارزات حقوق بشری خانم نسرین ستوده ارج گذاشته شده و از آن حمایت همه جانبه صورت گرفته است. در انتها همه سخنرانان خواهان آزادی او شدند.

جایزه بین‌المللی حقوق بشر لودویک تراریو از سال ۱۹۸۴ برای ادای احترام وکلا به یک وکیل بنیان گذاشته شده است.

لودیک تراریو (۱۸۴۰ تا ۱۹۰۴) وکیل، حقوقدان و عضو کانون وکلای بوردو و پاریس بود. او در سال‌های ۱۸۷۷ و ۱۸۷۸رئیس کانون وکلای بوردو و از سال ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۱ نماینده مجلس فرانسه بود.

تراریو در سال ۱۸۹۵ وزیر دادگستری شد و در سال‌های ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۳ لیگ فرانسه برای دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندی را بنیان گذاشت و ریاست آن را برعهده گرفت.

از این وکیل و مدافع حقوق بشر نقل شده که گفته است:

«ما برای سرگرمی خودمان به مساله دادگستری علاقه‌مند نشده‌ایم. ما به دلیل دیوانگی محض خود را قاطی دادگستری نکرده‌ایم. ما از روی وجدان و یقین به دفاع از قانون و حق و حقوق شهروندان به این راه کشیده شده‌ایم.»

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری زندانی در ایران که برنده جایزه حقوق بشری لودویک تراریو شده است اما روز ۲۳ خرداد ۹۷ در منزلش بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به‌سر می‌برد.

گفته شد دلیل بازداشت او اجرای حکم پنج سال حبس برای پرونده‌‌ای است که غیابی برایش حکم صادر شده است.

ستوده در زمان بازداشت به این حکم غیابی اعتراض کرد و اکنون پرونده در دادگاه تجدیدنظر و در انتظار حکم قطعی است.

این وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر اما در پرونده‌ای دیگر با احکامی تازه به ۳۳ سال حبس محکوم شده است که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال آن قابل اجراست. خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره این احکام نوشته است:

بر اساس حکم صادر شده از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، نسرین ستوده به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «عضویت مؤثر در گروهک غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، گروه لگام (لغو گام به گام اعدام) و شورای ملی صلح»، «تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن و ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، در مجموع به ۳۳ سال حبس و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۲ سال آن اجرا می‌شود.

نظر به عدم اعتراض نسرین ستوده به این احکام، رای دادگاه قطعی «تلقی می‌شود»:

حکم نسرین ستوده قطعی تلقی می‌شود: ۳۳سال حبس که ۱۲سال آن قابل اجراست

رضا خندان، همسر نسرین ستوده می‌گوید ستوده و دادستانی هیچ‌کدام در مهلت مقرر به حکم صادر شده اعتراض نکرده‌اند و به این ترتیب این حکم می‌تواند قطعی باشد.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده سه‌شنبه ۳ اردیبهشت گفته است نظر به اینکه نسرین ستوده در مهلت مقرر به حکم صادر شده در دادگاه بدوی اعتراض نکرده، این حکم اکنون قطعی تلقی می‌شود:

«طبق قانون همسرم ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رأی برای اعتراض به حکم دادگاه مهلت داشت. اکنون ۴۰ روز از این تاریخ می‌گذرد اما در اعتراض به روند تشکیل این پرونده و فرایند رسیدگی در دادسرا و دادگاه، همسرم به حکم اعتراض نکرد.»

خندان اما در گفت‌و‌گوهای تکمیلی تأکید کرد تاکنون هیچ حکمی مبنی بر قطعیت حکم همسرش از سوی دادگاه دریافت نکرده‌اند.

نسرین ستوده اما شهریور ماه سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

او در نهایت پس از سپری کردن سه سال حبس در سال ۹۲ آزاد شد اما پس از آزادی، بنا بر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالتش از مهر ماه ۱۳۹۳ به مدت سه سال باطل شد. این وکیل دادگستری برای گرفتن حق وکالت، دست به اعتراض‌های مدنی زد تا اینکه در نهایت پروانه وکالتش به امضا رسید.

ستوده که متولد سال ۱۳۴۲ است و کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه «شهید بهشتی» گرفته، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از حقوق کودکان را در کارنامه دارد و در پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان خشونت و آزار ‌دیده و کودکان در معرض اعدام، وکیل مدافع بوده است.

نسرین ستوده در سال ۱۳۸۸/ ۲۰۰۸ میلادی، برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین‌الملل شد. او جایزه کمیته بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا، انجمن قلم آمریکا و جایزه ساخاروف را نیز از آن خود کرد. شورای شهر پاریس نیز به تازگی او را به عنوان شهروند افتخاری این شهر برگزید: شورای شهر پاریس نسرین ستوده را به عنوان شهروند افتخاری این شهر برگزید

این مدافع برجسته حقوق بشر، ۱۰ فروردین ۹۸ در نامه‌ای از زندان اوین نوشت که مایل نیست در هیچ شکلی از «بازی ناعادلانه» دادگاه‌های انقلاب شرکت کند و قضات دادگاه انقلاب می‌توانند تک نفره بازی کنند

رادیو زمانه / گویا نیوز / ایران وایر