به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۸

پیشنهاد ایران به کشورهای منطقه:

امضای معاهدۀ عدم تعرض 
نشست خبری محمد علی حکیم و محمد جواد ظریف در بغداد
دو روز بعد از آن که دونالد ترامپ از افزایش نیروهای آمریکایی در منطقۀ خلیج فارس خبر داد، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در سفر به عراق گفت که پیشنهاد ایران برای امضای معاهدۀ عدم تعرض با همه کشورهای منطقه "همچنان روی میز است".

روز یکشنبه ۵ خرداد/٢۶ مه، محمدجواد ظریف بعد از دیدار با محمد علی حکیم، همتای عراقی خود، گفت: "تهران قبلاً پیشنهادات مختلفی برای امضای معاهدۀ عدم تعرض با همه کشورهای منطقۀ خلیج فارس ارائه کرده و این پیشنهادات همچنان روی میز است". او افزود: "ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس است و در این خصوص از همه پیشنهادات گفتگو و تنش زدایی استقبال می‌کند".

یک روز قبل، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در دیدار با ظریف در مورد خطر جنگ هشدار داده بود. در پی این دیدار، دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که بغداد "خواهان ثبات منطقه و حفظ برجام است".

رئیس جمهوری عراق، برهم صالح نیز با محمد جواد ظریف گفتگوهایی داشت و طی آن بر "لزوم جلوگیری از جنگ و تنش" تأکید کرد.

روز یکشنبه، ظریف بعد از گفتگو با محمد علی حکیم وزیر خارجۀ عراق تأکید کرد که ایران خواهان جنگ نیست و با "هر گونه تلاش برای جنگ نظامی و یا اقتصادی علیه ملت ایران" مقابله می‌کند.

او بار دیگر مسئول اصلی بحران‌های منطقه را آمریکا دانست و گفت که واشنگتن با "قلدری، کشورهای دیگر را وادار به تبعیت از اقدامات یکجانبه خود می‌کند".

ظریف اطمینان داد که ایران قصد خروج از برجام را ندارد و فقط می‌خواهد از "حقوق خود در چارچوب این توافقنامه بین‌المللی" دفاع کند.

وزیر خارجۀ ایران از کشورهای اروپایی نیز انتقاد کرد و در عین حال از آنها  و "سایر اعضای برجام" خواست خواست که به تعهدات خود عمل کنند. به گفتۀ ظریف کشورهای اروپایی در "عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران" تلاشی نکرده‌اند و "طی سه سال اخیر، عملاً ناقض برجام بوده و در یک سال اخیر این نقض برجام تشدید شده است".

وزیر خارجۀ ایران در پایان از حمایت‌های عراق و تلاش‌های این کشور "برای حل و فصل مشکلات" تشکر کرد.

رادیو بین المللی فرانسه