به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۳، ۱۳۹۸

مقام معظم رهبری:

زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید
شرایط رهبری در برجام رعایت نشد
به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری‎، در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی، عصر امروز (چهارشنبه) با  رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: یکی از ناطقان سؤال کردند که این کمبودها در اداره‌ی کشور به ساختار برمیگردد یا به کارگزاران؛ ساختار قانون اساسی خوب است. البته ساختارها می‌توانند تکمیل شوند و نواقصشان برطرف شود؛ مثلاً یک روز مجمع تشخیص نداشتیم و امروز داریم. در همه‌ی نظام‌ها همین است. بنابراین ساختار ایرادی ندارد منتها باید کم و زیادش کرد.

ایشان افزودند: نظام پارلمانی هم که درباره‌ آن بحث شد، ما مفصل در مجمع بازنگری قانون اساسی آن را بررسی کردیم و نتیجه این شد که مشکلات نظام پارلمانی از نظام ریاستی بیشتر است. اما ما کارگزاران اشکال داریم؛ ناتوانی و کوتاهی داریم. گاهی کارگزاران در حرکت اشتباهی می‌کنند که در جامعه شکاف بزرگ ایجاد میکند.

رهبر انقلاب یادآور شدند: یکی از دانشجویان درباره‌ی خصوصی‌سازی سؤال کرد و خواستار توقف آن بود. البته در خصوصی‌سازی خطاهای بزرگی صورت گرفته که بنده هم مکرراً تذکراتی داده‌ام. اشکالاتی در خصوصی‌سازی هست. منتها اصل خصوصی‌سازی نیاز مبرم اقتصاد است؛ این از جمله اشکالات ساختار بود که اصلاح شده است. البته در عمل اشکالاتی وجود دارد؛ خطاها و بی‌توجهی‌ها و لغزش‌هایی صورت گرفته که باید جلوی لغزش‌ها را گرفت.

ایشان خاطرنشان کردند: در صحبت‌ها بود که تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب شما چشم و گوش دارید و همه‌چیز را می‌بینید. نامه‌ای که درباره‌ برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب می‌شود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ رهبری این نیست که وارد بشود.

آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: نظر ما این است که رهبری وارد کار اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند. اما آن‌طور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم.

ایشان خاطرنشان کردند: بیانیه‌ی گام دوم، یک ترسیم کلی از گذشته و حال و آینده‌ی انقلاب است. چهار نقطه‌ی اصلی که در بیانیه مورد تأکید بوده، «عظمت حادثه‌ی انقلاب و ماندگاری آن»، «عظمت راه طی‌شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، «چشم‌انداز پیش روی انقلاب» و «عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است. ما یک حرکت عمومی لازم داریم برای رسیدن به چشم‌انداز. این حرکت طبعاً با محوریت جوان متعهد انجام میشود. جوان هم لزوماً ۲۲ و ۲۵ ساله نیست. منظورم این است که ۳۵ساله‌ها و ۴۰ساله‌ها هم جوانند. اینها میتوانند در نظام مدیریت کشور، تحول عظیم ایجاد کنند.

رهبر انقلاب عنوان کردند: مطلبی که میخواهم به شما عرض کنم، فرایند ورود جوانان به حرکت عمومی کشور است. یک حرکت عمومی اگر بخواهد معقول و منضبط و عقلائی و به دور از غوغاسالاری و بلبشو باشد، به چند چیز نیاز دارد: اولاً اینکه شناخت از صحنه داشته باشند. بدانند جمهوری اسلامی با چه کسی روبه‌رو است و فرصت و تهدید و دوست و دشمن را بشناسند. عنصر دوم اینکه حرکتشان جهت‌گیری مشخصی داشته باشد؛ به سمت جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی باشد. عنصر سوم، امیدبخشی است. اگر یک نقطه‌ی امیدبخش نباشد، حرکت پیش نمیرود. این امید کاملاً برای مردم ما در دسترس است و ملت نشان داده که از عهده‌ی کارهای بزرگ برمی‌آید.

ایشان افزودند: عنصر چهارم این است که «راهکار عملی» در هر برهه‌ای از زمان برای کارها وجود دارد. نمونه‌ راهکارهای عملی برای اینکه نسل جوان متعهد به عرصه‌ی مدیریت کشور وارد شود این‌ها است:

تشکیل کارگروه‌های فرهنگی؛

تشکیل گروه‌های فعالیت سیاسی، نه حزب‌بازی؛

تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی؛

تشکیل گروه‌های نهضتی جهان اسلام؛

تشکیل گروه‌های علمی؛

تشکیل گروه‌های دانش‌بنیان اقتصادی؛

تشکیل گروه‌های خدماتی و جهادی؛

تشکیل گروه‌های اطلاعاتی مردمی؛

متن کامل سخنان مقام معظم رهبری را در ادامه

تشکیل گروه‌های اجتماعی.

آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در یکی دو سال اخیر، تشکل‌های دانشجویی کارهای خوبی کردند؛ چه در مسائل کشوری و چه در مسائل بین‌المللی. مثلاً دانشجویان در مسئله‌ی کارخانه‌های نیشکر هفت‌تپه و ماشین‌سازی رفتند و مشکل را حل کردند؛ اینها نه پول دارند و نه قدرت قانونی اما حضورشان مشکل را حل کرده است؛ حضورشان در پیگیری مطالبات کارگران بر دستگاه‌های نظام اثر داشته و این کار خوبی بوده. یا در زمینه‌ی فعالیتهای بین‌المللی درباره‌ی یمن، نیوزلند، نیجریه و... دانشجوها اعلام حضور کردند.

رهبر انقلاب تاکید کردند: حضور جلوی سفارتها خوب است؛ همین نشان دادن تجمع شما تأثیرگذار است، البته متانت و عقلانیت لازم است. در همه‌جا از دیوار بالا رفتن خوب نیست؛ هرچند در یک جاهایی مثل لانه‌ جاسوسی خوب است.

ایشان فرمودند: ان‌شاءالله شما جوانها با این حرکتها پیش بروید و زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانی‌های شما و دغدغه‌های شما و غصّه‌های شما پایان خواهد پذیرفت؛ این غصّه‌ها هم البتّه فقط مخصوص شماها نیست.

برگرفته از عصر ایران