به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۲۲، ۱۳۹۸

تجمع اعتراضی بسیجیان در برابر سفارت بریتانیا در تهران

ترفند جدید رژیم اسلامی برای تحت شعاع قرار دادن سقوط هواپیما

 
سفیر انگلیس به وزارت خارجه احضار شد
رسانه‌های ایران از تجمع بسیجیان مقابل سفارت بریتانیا در تهران در اعتراض به "حضور سفیر این کشور در تجمع دیروز مقابل دانشگاه امیرکبیر" خبر داده‌اند. صداوسیما خبر داده که در این تجمع حمعی شعارهای "لانه روباه پیر تعطیل باید گردد"، "سفارت خیانت تعطیل باید گردد"، "نشانه دین‌داری از انگلیس بیزاری" و "سفیر آشوبگر اخراج باید گردد" سر داده‌اند.

راب مک‌ایر که روز گذشته به دلیل "شرکت در تجمع اعتراضی تهران" بازداشت شده بود پس از آزادی در پیامی توییتری تأکید کرد که در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده و تنها برای مراسم یادبود جان‌باختگان سانحه هواپیمای تهران ـ کی‌یف در آن محل حضور پیدا کرده است.

او در توییتی دیگر بازداشت دیپلمات‌ها را در هر کشوری "غیر قانونی" خوانده است.


سفیر انگلیس به وزارت خارجه احضار شد
بعد از ظهر امروز ۲۲ دی ۱۳۹۸ رابرت مک ایر سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان باید در این خصوص توضیح دهد.


سفیر انگلیس دیشب به دلیل حضور در یک تجمع غیرقانونی دستگیر اما به دلیل برخورداری از مصونیت دیپلماتیک و پس از احراز هویت آزاد شد.


ابراز نگرانی شدید اتحادیه اروپا از بازداشت سفیر بریتانیا در ایران

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه از بازداشت سفیر بریتانیا در ایران شدیدا ابراز نگرانی کرد.
به گزارش یورو نیوز، وی این اقدام را مغایر با کنوانسیون وین درباره روابط سیاسی دانست و از تهران خواست تا به مقررات بین‌المللی احترام بگذارد.

آقای بورل که پیام خود را از طریق انتشار توییتی اعلام کرده، همچنین خواستار تنش‌زدایی در عرصه دیپلماسی شد.

در همین حال، خبرگزاری فارس خبر داد که سه نماینده مجلس ایران خواستار اخراج سفیر بریتانیا از ایران شده‌اند. محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه خواسته تا سفیر بریتانیا را به عنوان «عنصر نامطلوب» تا ظهر روز یکشنبه اخراج کند. همچنین جواد ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان نیز از وزیر امور خارجه درخواست کرده که سفیر بریتانیا سریعا خاک ایران را ترک کند. حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم هم روز یک‌شنبه از وزارت خارجه ایران خواست تا از بریتانیا بخواهد تا فرد دیگری را به عنوان سفیر این کشور در جمهوری اسلامی معرفی کند.

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران با ارسال چند توییت به زبان‌های فارسی و انگلیسی جزئیاتی از نحوه بازداشتش از سوی نیروهای امنیتی ایران منتشر کرد.

وی شنبه شب در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران برای دقایقی دستگیر شد. خبرگزاری‌ تسنیم ادعا کرد که وی به دلیل «تحریک، ساماندهی و هدایت برخی اقدامات راديكال و ساختارشكنانه مقابل دانشگاه اميركبير» حضور داشته و به همین دلیل است.