به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۱، ۱۴۰۱

اوکراین: ۹ فروند جنگنده روسیه در کریمه منهدم شد

 
تصویر ماهواره‌ای از انهدام هواپیماهای جنگی روسی در کریمه
اوکراین اعلام کرد که ۹ فروند هواپیمای جنگنده روسیه در پی وقوع یک رشته انفجار در یک پایگاه هوایی واقع در شبه‌جزیره کریمه به نام ساکی منهدم شد.

هر چند روسیه انهدام هواپیمای جنگی خود را در جریان انفجارهای روز سه‌شنبه را تکذیب کرد اما تصاویر ماهواره‌ای به وضوح نشان می‌دهد که حداقل هفت هواپیمای جنگنده در این پایگاه هوایی منفجر شده‌اند و احتمالا به سایر هواپیماها نیز آسیب جدی وارد شده است.

البته مقام‌های اوکراینی هنوز به طور رسمی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌اند اما برخی تحلیلگران معتقدند، اوکراینی‌ها به احتمال زیاد از موشک‌های ضد کشتی برای حمله به این پایگاه هوایی استفاده کرده‌اند. در همین حال، در شبکه‌های اجتماعی خبری غیررسمی از قول یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین همرسانی شده مبنی بر این که این انفجارها یا ناشی از تسلیحات دوربرد ساخت اوکراین بوده یا کار چریک‌های اوکراینی فعال در کریمه بوده است.

در صورتی که نیروهای اوکراینی مسئول رخداد این انفجارها بوده باشند، این نخستین حمله بزرگ شناخته شده به یک پایگاه نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه پس از اشغال آن از سوی ارتش این کشور در سال ۲۰۱۴ بوده است.  

کنایه وزیر دفاع اوکراین به انفجار کریمه: منشاء حادثه ته سیگار‌های خاموش نشده بود
مطابق اعلام مقام‌های محلی در کریمه، انفجارهای روز سه‌شنبه در پایگاه هوایی ساکی منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۴ نفر نیز شده است. همچنین حدود ۲۵۰ نفر از ساکنان مناطق مسکونی نزدیک به پایگاه ساکی پس از آسیب رسیدن به ده‌ها ساختمان مسکونی به خانه‌های موقت منتقل شده‌اند.

با این وجود، مقامات روسیه همچنان به دنبال کم اهمیت جلوه دادن این انفجارها هستند. به طوری که چهارشنبه گفتند که تمام هتل‌ها و سواحل در شبه‌جزیره توریستی کریمه مملو از گردشگران است. اما ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر صف های طولانی خودروهای خروجی از کریمه است.

روسیه در طول تهاجم نظامی به خاک اوکراین بارها از پایگاه ساکی برای انجام حمله هوایی به اوکراین استفاده کرده است.

یورو نیوز