به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۱۹، ۱۴۰۱

چرا دیکتاتورها عاشق همدیگر می شوند؟

"دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید!"

 

رابطه عمیق دیکتاتورها همیشه در تاریخ بوده است. در جنگ جهانی دوم موسولینی و هیتلر روابط بسیار تنگاتگی با هم داشتند. امروز هم ما شاهد رابطه نزدیک و پیچیده دیکتاتورهای جهان با هم هستیم. رابطه بشار اسد دیکتاتور سوریه و رهبر رژیم ایران و دیکتاتور ونزوئلا و در برخی مواقع دیکتاتور کره شمالی در روزگار ما هم به چشم می خورد. و پدر خوانده این دیکتاتورها یعنی ولادیمیر پوتین نقش سازنده در این میان دارد.

حمایت ضمنی این دیکتاتورها از جنگ افروزی پوتین در اوکراین نشان از عشق و وابستگی عمیق به پدرخوانده خود دارند. رهبر رژیم ایران هم بعد از بشار اسد از اشغالگری روسیه در کشور مستقل اوکراین حمایت ضمنی کرده و با دروغهای خود سعی در تحریف ماهیت مسئله دارد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اولین واکنش خود به تجاوز روسیه به اوکراین ادعاهای ولادیمیر پوتین را تکرار و آمریکا و غرب را مقصر جنگ اعلام کرد.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: اگر در اوکراین مردم وارد میدان می‌شدند، وضع دولت اینگونه نمی‌شد اما چون مردم دولت را قبول نداشتند وارد نشدند. رهبر جمهوری اسلامی در روز روشن به مردم ایران و جهان دروغ می گوید. در حالیکه جهانیان از مقاومت مثال زدنی مردم و دولت اوکراین در برابر موشکهای بالستیک روسیه سخن می گویند، علی خامنه ای عکس این حقیقت را ادعا می کند. حتی در شهرهای کوچکی که به اشغال نیروهای روسی درآمده اند، مردم رو در روی سربازان روسی فریاد می زنند که اینجا اوکراین است. امروز مردم اوکراین صفحات درخشانی در تاریخ مقاومت این کشور می نویسند، اما رهبر رژیم ایران که همیشه مدعی حمایت از مردم در برابر زورگویان بوده در کنار پوتین چشم خود را به جنایتهای دیکتاتور روسیه بسته است.

دیکتاتورهای جهان برای اینکه به جنایتهای خود ادامه دهند نیاز به همراهی و حمایت یکدیگر هستند. برای آنها کشته شدن کودکان و آواره شدن میلیونها انسان از خانه و کاشانه خود اهمیتی ندارد. آنها برای تداوم حاکمیت خود حقوق انسانی را هرروز نقض می کنند. برای همین مداحی خامنه ای برای جنایتهای پوتین جای تعجب ندارد.

احسان نیکویی

برگرفته ازدریچه /  پنجره ای بسوی روشنفکری