به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۶، ۱۴۰۱

نفوذ جاسوس «جذاب» روس به دوایر عالی ناتو

 

رسانه‌های ایتالیا فاش کردند یک جاسوس زن «جذاب» روسی با جا زدن خود به عنوان شخصیت اجتماعی و فعال در عرصه جواهرات، موفق به نفوذ در دوایر عالی پایگاه مهم سازمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در ناپل در جنوب ایتالیا شده است.

به نوشته روزنامه «لا ریپابلیکا»، این زن مدعی شده بود که در سال ۱۹۷۸ با نام «ماریا آدلا کوهفلدت ریورا» در پرو، از پدری آلمانی و مادری پرویی متولد شد، اما نام واقعی او «اولگا کولوبووا» یکی از ماموران سرویس اطلاعات نظامی روسیه «جی‌ار‍‌یو» است. او که به ۱۰ زبان تسلط دارد ظرف ۱۰ سال توانست با کارمندان فرماندهی نیروهای مشترک و همچنین عوامل ناوگان ششم آمریکا نیز دوست شود.

به گزارش العربیه، طبق این گزارش که حاصل ده ماه همکاری «لا ریپابلیکا» با مجله آلمانی اشپیگل و وبگاه مطبوعاتی تحقیقی هلندی«بلینگکات»، همچنین وبگاه آمریکایی «اینسایدر»، ویژه نظارت بر فعالیت‌های سرویس امنیتی روسیه و شعب گوناگون آن است، این جاسوس با عضویت در باشگاه «لیونز ناپولی مونت نووو» به نظامیان مستقر در پایگاه در لاگو پاتریا، بزرگترین دریاچه در منطقه کامپانیا در جنوب ایتالیا نزدیک شد.

به گزارش «لا رپابلیکا» این باشگاه توسط افسران «ناتو» به عنوان بخشی از یک شبکه داوطلبانه برای خدمت به جوامع محلی تاسیس شده است. بر اساس این گزارش این زن یکی از اعضای برجسته این باشگاه را متقاعد کرده بود که قادر است با استفاده از آشنایان خود در جامعه مدنی منطقه ناپل، باشگاه لیونز را احیا کند.

گمراهی افسران

مجله «اشپیگل» به نقل از یک سرهنگ آلمانی به نام «تورستن اس» با اشاره به اینکه ماریا مشخصا در سال ۲۰۱۸ فعال بود و حتی در دوره کاهش درآمد باشگاه، پیشنهاد پرداخت حق عضویت را به همه داد، گفت: «من اصلا متوجه انگیزه او نشدم.»

سرهنگ «شلیا برایانت»، بازرس وقت کل نیروی دریایی آمریکا در اروپا و افریقا که یکی از دوستان این جاسوس شده بود به روزنامه «لا رپابلیکا» گفت: روایت «ماریا آدلا» از زندگی‌اش «آشفته و غیر قابل پذیرش» بود و منبع پولی که صرف بازکردن فروشگاه جواهرات و تغییر مداوم آپارتمان خود در گرانترین مناطق شهر می‌‌کرد، روشن نیست. من دسترسی محدودی به اطلاعات طبقه‌بندی شده و مهم نظامی برای یگان اطلاعاتی داشتم و هرگز در مورد سیاست با او صحبت نکردم.»

به گفته این سرهنگ، ماریا با افسران ایتالیا، بلژیک، آلمان و ایالات متحده نیز در تماس بود. سرهنگ برایانت همچنین گفت که آدلا یا همان «اولگا» واقعی روسی، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در مالت زندگی و تحصیل کرده و با افرادی مانند مارسل دآرگی اسمیت، سردبیر سابق مجله «کوزموپولیتن» در بریتانیا دوست شد و در تابستان ۲۰۱۰ در جزیره با او دیدار کرد.

روزنامه «مالتاتودی» در گزارش روز جمعه خود نوشته که ماریا آدلا بیوه بود اما در گزارشش در مورد هویت شوهر متوفی او چیزی ننوشته است.

ماریا آدلا در مورد زندگی خود به دیگران گفته بود که مادرش او را در سال ۱۹۸۰ به خانواده دوستش در اتحاد جماهیر شوروی سپرد و راهی پرو شد و هرگز بازنگشت.

او مدعی شده که در روسیه در شرایط سختی با مادر و پدر خوانده‌اش بزرگ شده بود. اما همه این ادعاها اکنون منتفی شده و ۳ پرسش باقی مانده است: اولگا کولوبووا الان کجاست؟ آیا واقعا به اطلاعات طبقه‌بندی شده دست یافته؟ و ماهیت این اطلاعات چیست؟