به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۷، ۱۴۰۱

ابراهیم رئیسی در آستانه سفر به نیویورک: ملاقات با جو بایدن فایده‌ای ندارد

در حالی که قرار است ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک برود، او در یک نشست خبری گفت قصد ندارد با جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا ملاقات کند، زیرا این ملاقات «فایده‌ای ندارد». او همچنین بر حل مسائل پادمانی همزمان با توافق هسته‌ای تاکید کرد.

رئیسی روز دوشنبه هفتم شهریور در یک نشست خبری گفت: «در نشست قبلی در پاسخ به سوالی مشابه گفتم خیر و یکبار دیگر خیر را تکرار می کنم. هیچ فایده‌ای برای ملاقات با بایدن نه برای ایران و نه برای ملت ایران وجود ندارد. برنامه‌ای برای چنین ملاقاتی وجود ندارد و نخواهد داشت.»

رئیسی سال گذشته و پس از اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفته بود حاضر نیست با بایدن دیدار کند.

در هفته‌های اخیر، علی بهادی جهرمی سخنگوی دولت رئیسی از آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای حضور و سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد.

روسای جمهوری اسلامی تاکنون بارها برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته‌اند اما هیچ‌کدام با رئیس‌جمهور وقت آمریکا ملاقات نکرده‌اند.

تاکید بر حل «مسائل پادمانی» همزمان با توافق هسته‌ای

همچنین در حالی که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام همچنان ادامه دارد، رئیسی در نشست خبری خود در این باره گفت: «ما بر راستی‌آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین در مذاکرات تاکید کردیم.»

با وجود این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار همکاری جمهوری اسلامی برای توضیح درباره سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران شده، رئیسی افزود: «تاکید داریم که مسایل پادمانی حتما حل و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد.»

او تاکید کرد: «توافق باید همراه باشد با نکاتی که ایران به عنوان راهبرد دنبال می‌کند.»

رئیسی توضیحات بیشتری درباره «نکات راهبری» جمهوری اسلامی ارائه نکرد، اما به تازگی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که ایران در پاسخ به متن پیشنهادی این اتحادیه برای توافق احیای برجام، خواستار چند تغییر در آن شده است.

با این حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از برخی خواسته‌هایش صرف نظر کرد گفت نسبت به دو هفته قبل به توافق احیای برجام نزدیک‌تر شده‌ایم؛ همزمان رسانه‌های اسرائیلی جزییاتی از پیش‌نویس توافق را منتشر کردند.

شرط گذاشتن برای ادامه مذاکرات با ریاض

همچنین رئیسی در نشست خبری خود درباره احتمال تداوم مذاکرات تهران و ریاض که با میانجیگری بغداد برگزار شده، گفت: «آنچه که از قبل مطرح بوده با میزبانی کشور عراق پنج دوره مذاکره با عربستان برگزار شده است و طرف عربستانی تعهداتی دارد که انجام این تعهدات راه را برای اقدامات بعدی باز خواهد کرد.»


او تاکید کرد: «ادامه مذاکرات با عربستان در گرو این است که طرف مقابل تعهدات خودش را انجام بدهد.»


سال گذشته، رئیسی گفته بود که بر سر بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان سعودی مانعی نمی‌بیند.


مذاکرات ایران و عربستان سعودی از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی آغاز شده، اما هنوز به بازگشایی دفاتر دیپلماتیک دو کشور منجر نشده است.


به تازگی عربستان سعودی یک ایرانی را در جریان مراسم حج امسال بازداشت کرد.

رسانه‌های ایران بدون انتشار جزئیاتی از شغل این ایرانی یا وابستگی احتمالی‌اش با نهادهای دولتی یا حکومتی، اعلام کردند که او پس از انتشار عکس قاسم سلیمانی در مسجد الحرام در توئیتر، از سوی پلیس عربستان سعودی بازداشت شده است.

ایران اینترنشنال