به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۹، ۱۴۰۱

"دوربین‌های مترو از بدحجاب‌ها عکس می‌گیرد"

 

به گفته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در قالب طرح موسوم به "عفاف و حجاب"، در ۱۱ عرصه با "بدحجابی" مقابله می‌شود. او همچنین گفت که دوربین‌ها در مترو از زنان بدحجاب عکس می‌گیرد و جریمه به منزل فرد ارسال می‌شود.

روز دوشنبه ۷ شهریورماه ویدئویی در برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره طرح موسوم به "عفاف و حجاب" توضیح می‌دهد.


او در این ویدئو با بیان اینکه ''در طرح عفاف و حجاب ۱۱ عرصه وجود دارد'' می‌گوید: «در ادارات دولتی اگر کارمند رعایت پوشش نکند از حقوق مدیر کم خواهد شد.»


هاشمی گلپایگانی افزود که چنانچه فردی در ''معابر عمومی همچون مترو و اتوبوس، حرکات نامتعارف و ناموزونی انجام دهد، دوربین از او عکس می‌گیرد؛ این عکس با کارت ملی تطبیق داده می‌شود و جریمه به در منزل او ارسال می‌شود.''


او این ''جریمه'' را ''مبلغ اثرگذاری'' توصیف کرد.


هاشمی گلپایگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر شناسایی افراد و دسترسی به اطلاعات آنها از طریق عکس گفت: «الان فناوری طوری شده که قابل شناسایی است یعنی می‌توان عکس دوربین‌ها را با عکس کارت ملی تطبیق داد و افراد، شناسایی می‌شوند.»


محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکرمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکرعکس: setad-abm

برخی واکنش‌ها به سخنان هاشمی گلپایگانی


انتشار این سخنان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شده است.


از جمله آنها، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر محمد خاتمی در دولت اصلاحات، در توییتی نوشت: «خدا کند مصاحبه رئیس ستاد امر به حجاب (معروف سابق) را طالبان نبینند. کلی ابتکارات جدید یاد می گیرند.»


عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نیز در توییتی نوشت: «به این می‌گویند بنگاه کارآفرینی استارتاپی با درآمدزایی بالا. برای بی‌نیازی از نفت هم راه بسیار موثری است. ضمن این که شعار اصلی بنگاه درآمدزا این خواهد بود: هرچه بی‌حجاب‌تر، مطلوب‌‌تر.»



افزایش برخوردها با ''بدحجابی''


در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی و ماموران گشت ارشاد با زنان و دخترانی که "بدحجاب یا کم حجاب" خوانده می‌شود منتشر شد و تصویرها و ویدئوهایی هم در مورد آن در فضای مجازی انتشار یافته که واکنش‌های انتقادی فراوانی به دنبال داشته است.

دویچه وله فارسی