به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۴، ۱۴۰۱

شکایتی علیه ابراهیم رئیسی به اتهام جنایت علیه بشریت تسلیم مقامات آمریکا شد

 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک گروه از مخالفان حکومت اسلامی ایران در تبعید شکایتی را علیه ابراهیم رئیسی پیش از سفر وی به نیویورک تسلیم مقامات قضایی دولت فدرال آمریکا کرده است. قرار است ماه آینده ابراهیم رئیسی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شود.

شورای ملی مقاومت ایران وابسته به سازمان مجاهدین مستقیماً این شکایت را تسلیم دادگستری آمریکا نکرده است، اما گفته است که در شکایت نامه ابراهیم رئیسی به شکنجه و قتل در جریان اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ١٣٦٧ در ایران و جنایت علیه بشریت متهم شده است.

شکایت را دو نفر از قربانیان شکنجه و فرد سومی که برادرش در جریان قتل‌عام سال ٦٧ اعدام شده تسلیم مراجع قضایی آمریکا کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که اقدام‌های مشابه‌ای علیه ابراهیم رئیسی در انگلستان صورت گرفته و در شکایتی که تسلیم مقامات آمریکا شده، آمده است که ابراهیم رئیسی عضو "کمیسیون مرگ" مرکب از چهار قاضی بوده که فرمان اعدام و شکنجه هزاران زندانی سیاسی را صادر کرده است.

  وکیل شاکیان خصوصی، استیون شنیبام، گفته است : شکی نیست که ابراهیم رئیسی به عنوان معاون وقت دادستان کل کشور در استان تهران یکی از اعضای همین کمیسیون بوده است. خود ابراهیم رئیسی مشارکت خود را در اعدام‌های سال ٦٧ انکار نکرده است. او گفته است که مشارکت او در این اعدام‌ها مصداق دفاع از حقوق بشر بوده است.

اتهامات ایراد شده علیه ابراهیم رئیسی بر گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل و تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران استوار شده که جملگی تأئید می کنند که ابراهیم رئیسی در قتل عام سال ٦٧ دست داشته است. شکایت‌نامه تصریح می‌کند که ابراهیم رئیسی از هیچ مصونیت سیاسی به عنوان باصطلاح رئیس جمهوری اسلامی ایران برخوردار نیست. وکیل شاکیان تصریح کرده است که ابراهیم رئیسی حتی دیپلمات رسمی در آمریکا به شمار نمی رود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا گفته است که این کشور به عنوان میزبان سازمان ملل متحد ملزم است که روادید ورود برای نمایندگان دولت‌های عضو سازمان ملل به منظور شرکت آنان در نشست‌های این سازمان صادر کند.  
رادیو بین المللی فرانسه