به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۳، ۱۴۰۱

آنگلا مرکل برنده جایزه صلح یونسکو شد

 

جایزه سال ۲۰۲۲ صلح یونسکو موسوم به «فلیکس هوفویت بوینی» به آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان تعلق گرفت. هیئت ژوری مرکل را به خاطر استقبال و حمایت از پناهجویان در سال ۲۰۱۵ شایسته این جایزه دانسته است.

دنیس ماکوگ، رئیس هیئت ژوری جایزه صلح یونسکو و برنده جایزه صلح نوبل در پیامی گفته است که همه اعضای جایزه صلح این سازمان، با اتفاق آرا آنگلا مرکل را به خاطر شجاعتش در پذیرش یک میلیون و ۲۰۰ هزار پناهجو از کشورهای سوریه، عراق، افغانستان و اریتره شایسته دریافت جایزه امسال دانسته‌اند. او گفته است: «این اقدام مرکل میراثی را بر جا گذاشته است».

آنگلا مرکل صدراعظم وقت آلمان در سال ۲۰۱۵،‌ در راستای مدیریت موج بزرگ مهاجرتاز خاورمیانه و شمال آفریقا، مرزهای کشورش را به روی پناهجویان باز کرد.

سازمان یونسکو همچنین ژولین لوزانژ را به خاطر تعهدش به زنانی که قربانی خشونت جنسی شده‌اند، شایسته تقدیر دانسته است. لوزانژ تلاش می‌کند تا با معرفی تجاوز جنسی "به عنوان ابزار جنگی" در جمهوری دمکراتیک کنگو با این پدیده مبارزه کند.

جایزه صلح «فلیکس هوفویت بوینی – یونسکو» در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد و سالانه به افراد، نهادها و سازمان‌های خصوصی و دولتی که اقدامات قابل توجهی در راستای ایجاد صلح انجام می‌دهند، اهدا می‌شود. پیش از این نلسون ماندلا، فردریک دی کلارک و جیمی کارتر این جایزه را به خاطر اقداماتشان در زمینه آموزش دریافت کرده‌اند.

دویچه وله فارسی