به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۹، ۱۴۰۱

کالباس کیلویی نیم میلیون تومان؛

 سازمان دامپزشکی فروش غیرقانونی گوشت اسب و الاغ را تایید کرد

محصولات پروتئینی در ایران - آرشیو

رسانه‌های ایران از رسیدن قیمت هر کیلو «کالباس» تا «نیم میلیون تومان» خبر داده‌اند در حالیکه رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز تایید کرده است که «گوشت اسب و الاغ» به صورت غیر قانونی ذبح و فروخته می‌شود.

به گزارش تارنمای «خبرآنلاین» در حالی که فرآورده پروتئینی «سوسیس» در بازه زمانی یک ساله اخیر نزدیک به «۲۰۰ درصد» افزایش قیمت را تجربه کرده، میانگین قیمت «کالباس» در این بازه‌ زمانی نزدیک به «۴۰۰ درصد» افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، هر کیلوگرم «کالباس ۹۰ درصد گوشت» از قیمت کیلویی «۱۱۸ هزار تومان» در شهریورماه ۱۴۰۰ امروز به مبلغ «۵۰۰ هزار تومان» در هر کیلو رسیده است.

بر پایه گزارش انتشار یافته مردادماه نهاد دولتی «مرکز آمار ایران»، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین «افزایش قیمت نسبت به ماه قبل» مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ) و گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) بوده است.

از سوی دیگر، در شهریورماه سال ۱۴۰۰ هر کیلوگرم «هات‌داگ ۹۰ درصد گوشت» در بازار «۱۱۴ هزار تومان» قیمت داشته و در تاریخ ۵ شهریور امسال هر کیلوگرم از این کالا «۳۳۱ هزار تومان» قیمت خورده که حاکی از جهش «۱۹۰ درصدی» قیمت این محصول در بازه زمانی یک ساله است.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ همسو با سیاست‌هایی همچون «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی» از سوی کابینه اقتصادی دولت سیزدهم، اقلام خوراکی پرشتاب در حال گران شدن هستند؛ بنابر آمار رسمی اعلام شده، «نرخ تورم اقلام خوراکی» در مرداد ماه امسال به «۹۰.۲ درصد» رسیده و آمارهای غیر رسمی از «افزایش بیش‌ از ۲۰۰ درصدی قیمت» این اقلام در ماه‌های اخیر حکایت دارد.

در این میان، محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی ایران در ارتباط با خرید و فروش دام‌های غیر مجاز یا عرضه آنها بجای فرآورده‌های گوشتی متعارف، اظهار داشته است: «گزارش فروش اسب و الاغ به دست ما رسیده است.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران گزارش‌ها در مورد «فروش سگ» همچون موارد مشابه را تکذیب کرده و گفته است که گزارشی در این ارتباط دریافت نکرده اما از مردم خواسته است تا از «خرید گوشت» در واحدهایی که «کشتارها آنها خارج از پروسه دامپزشکی است» اجتناب کنند.

خبرگزاری دولتی «ایرنا»‌ سی و یکم شهریورماه ۱۴۰۰ به نقل از سرهنگ نادر مرادی، معاون پلیس نظارت بر اماکن عمومی پایتخت نوشته بود عاملان «ذبح و توزیع گوشت الاغ و اسب» در یکی از دامداری‌های مناطق جنوبی (تهران) دستگیر و در بازرسی از این دامداری «۱۰ رأس اسب، یک رأس الاغ، یک لاشه اسب ذبح شده و ۵۰ کیلو گرم گوشت الاغ» کشف شده بود.

همان زمان نیز خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از صادق گلزاری، رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران از «شناسایی کشتار تک سمی» در تهران و «معدوم‌سازی نیم تن گوشت اسب و الاغ کشتار شده» در دامداری غیرمجاز «پیش از توزیع در بازار» توسط کارشناسان دامپزشکی خبر داده بود.

به موازات اجرای برخی سیاست‌های کلان اقتصادی دولت جمهوری اسلامی و اثرگذاری پیدا و پنهان بعضی از آنها بر بازار و معیشت مردم همچون بسته موسوم به «جراحی اقتصادی» که منجر به «حذف ارز ترجیحی» از کالاهای اساسی و بالارفتن بهای آنها طی ماه‌های اخیر شد، به گفته حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران ارتکاب برخی «جرایم خُرد» نیز در ماه‌های گذشته افزایش محسوسی یافته است.

صدای آمریکا