به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۳، ۱۴۰۱

جنگ اوکراین در سالروز استقلال این کشور شش ماهه شد

 

میدان استقلال کی‌یف، ۲۴ اوت ۲۰۲۲

رئیس جمهور اوکراین روز استقلال کشورش را در سایه جنگ شش ماهه روسیه تجلیل می‌کند. زلنسکی به مردمش وعده‌ داد مناطق اشغالی اوکراین را از چنگ نیروهای متجاوز روس بازپس خواهد گرفت. ۳۱ سال از استقلال اوکراین و ۶ ماه از جنگ گذشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۴ اوت (دوم شهریور) به مناسبت سالگرد استقلال کشورش از شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد، وعده داد اوکراین همه مناطق تحت اشغال روسیه از جمله کریمه و دونباس را بازپس خواهد گرفت. او گفت که تا آخرین نفس برای آزادی کشورش مبارزه خواهد کرد.

زلنسکی در یک کلیپ ویدیویی که در میدان استقلال و بلوار معروف کی‌یف ضبط شده بود  و در آن تانک‌های تخریب شده و سایر ادوات جنگی روسیه دیده می‌شدند، گفت سربازان روس برای یک رژه نظامی آمده بودند. او مقاومت شش ماهه مردمش و سربازان این کشور را ستود و افزود استقلال تنها هدف آنها بوده است.

او تصریح کرد: «برای ما اوکراین یعنی تمام اوکراین که دونباس، کریمه و تمام مناطق جزو آن هستند.»

اوکراین ۳۱ سال پیش در ۲۴ اوت ۱۹۹۱ پس از کودتای نافرجام علیه میخائیل گورباچف استقلال خود را اعلام کرد. استقلالی که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه آن را به رسمیت نمی‌شناسد و شش ماه پیش برای بازگرداندن این کشور به زیر سلطه روسیه دستور حمله را صادر کرد.

شش ماه پیش، روسیه جنگ تجاوزکارانه خود را علیه اوکراین با انتظار یک پیروزی برق‌آسا و سریع آغاز کرده بود اما این حمله به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده و از راه حل سیاسی خبری نیست. حال اوکراینی‌ها و مردم جهان می‌پرسند این جنگ چه زمانی به پایان خواهد رسید؟ 

جنگ تا کی می‌تواند طول بکشد؟

هر دو طرف به شدت از ادامه این جنگ رنج می‌برند و تعداد کشته‌ها نیز به طور پیوسته در حال افزایش است اما هیچ‌یک از طرفین حاضر به تسلیم نیست.

اوکراینی‌ها برای استقلال خود به عنوان یک ملت می‌جنگند و پوتین می‌خواهد به این "خطای تاریخی" پایان دهد.

کنستانتین کالاچف، کارشناس علوم سیاسی  در مسکو می‌گوید تحت چنین شرایطی هیچ‌کس نمی‌تواند برنده شود و جنگ می‌تواند سال‌ها طول بکشد. این کارشناس بر این باور است که شرایط برای اوکراین که اقتصاد آن ممکن است در دراز مدت سقوط کند، دشوار شده است.

ماری دومولن از اندیشکده اروپایی ECFR می‌گوید حمایت متحدان غربی از اوکراین می‌تواند به طولانی شدن جنگ کمک کند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز می‌تواند شهر بندری اودسا را فتح کند تا دسترسی اوکراین به دریای سیاه را به طور کامل قطع کند.

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم می‌تواند موفقیت‌های تاکتیکی بیشتری را با ضد حمله کسب کند، مانند غرق شدن رزمناو روسی "ماسکوا" در آوریل ۲۰۲۲.

به گفته دومولن "موفقیت‌های تاکتیکی" می‌تواند انگیزه بیشتری برای اوکراینی‌ها ایجاد کند و در عین حال تقاضا برای کمک بیشتر از سوی متحدان اروپایی را نیز می‌تواند توجیه کند.

آیا اوکراین می‌تواند به مقاومت ادامه دهد؟

به گفته دیمیتری مینیک از مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل، اوکراینی‌ها تاکنون پشت سر دولت خود متحد بوده‌اند. اما این اتحاد آنها به شدت متکی بر این ایده است که غرب در این جنگ به اوکراین کمک می‌کند.

به گفته این کارشناس، زمستان به احتمال زیاد عزم اوکراینی‌ها را در معرض آزمایش قرار خواهد داد. آنها با کمبود سوخت و قطع برق روبرو هستند و به ویژه زمانی که جنگ آنها را مجبور به ترک خانه‌هایشان کند دشوار خواهد بود.

آیا اقتصاد روسیه مقاومت خواهد کرد؟

روسیه به‌رغم برآورد نادرست خود درباره طول کشیدن جنگ به نظر می‌رسد مایل به پرداخت هزینه یک جنگ فرسایشی طولانی مدت است. علاوه بر آن امیدهای غرب برای تحت فشار قرار دادن روسیه با تحریم‌ها نیز تاکنون به سختی محقق شده است.

به گفته کریس ویفر از گروه مشاوره Macro-Advisory روسیه توانسته است درآمدهای صادراتی خود را به ویژه از نفت، گاز، زغال‌سنگ و سایر کالاها به میزان قابل توجهی افزایش دهد. مردم این کشور از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز به اثرات تحریم‌ها عادت کرده‌اند.

کلاچف، کارشناس مسائل سیاسی از مسکو حتی  پیش‌بینی می‌کند که روسیه تا حدود پنج سال عواقب کامل تحریم ها را احساس نخواهد کرد.

عواقب احتمالی جنگ اوکراین

اینکه جنگ تا زمستان و یا حتی سال جدید به طول انجامد به این بستگی دارد که آیا حمایت غرب ادامه خواهد داشت یا خیر.

به گفته دومولن در یک مقطع زمانی پوتین می‌توانست روی خسته شدن غرب از جنگ شرط‌‌‌بندی کند و پیشنهاداتی را به دولت‌های غربی ارائه دهد تا اوکراین را تحت فشار قرار دهند تا "بر اساس شرایط روسیه" پایان جنگ را بپذیرد.

اما بعید به نظر می‌رسد که ارتش اوکراین به زودی به طور کامل سقوط کند. اگر متحدان کی‌‌یف به ارائه کمک و تسلیحات ادامه دهند، برتری نظامی روسیه ممکن است به تدریج کاهش یابد که در آن صورت درباره حمایت مردم روسیه از پوتین می‌توان فقط گمانه‌زنی کرد.

دویچه وله فارسی