به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۰، ۱۴۰۱

واکسن اومیکرون شرکت بیون‌تک از ماه اکتبر آماده عرضه به بازار است

 
شرکت بیون‌تک اعلام کرد دو واکسن تطبیق داده شده با سویه اومیکرون ویروس کرونا می‌توانند از ماه اکتبر وارد بازار شوند. این شرکت امیدوار است تا آن زمان مجوزهای لازم برای استفاده از این دو واکسن صادر شود

شرکت آلمانی بیون‌تک که با همکاری شرکت آمریکایی فایزر یکی از موثرترین واکسن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ را تولید و عرضه می‌کند اکنون در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز برای دو واکسن تطبیق داده شده با سویه غالب اومیکرون است.
پیش از این گفته می‌شد واکسن‌های تطبیق داده شده پائیز سال جاری آماده ورود به بازار می‌شوند. شرکت بیون‌تک روز دوشنبه هشتم اوت (۱۷ مرداد) اعلام کرد این کار احتمالا از ابتدای اکتبر ۲۰۲۲ انجام می‌شود.
اگر تا آن زمان مجوزهای لازم صادر شوند واکسن‌های تطبیق یافته با سویه اومیکرون می‌توانند همزمان با موج جدید پاندمی برای تزریق به عنوان دوز یادآور (بوستر) در دسترس شهروندان قرار گیرند.
نسل جدید واکسن کرونا
به گزارش خبرگزاری آلمان، اوگور شاهین، از بنیانگذاران بیون‌تک می‌گوید خط تولید محصولات مرتبط با کووید ۱۹ این شرکت شامل واکسن‌های سازگار با سویه‌های گوناگون و واکسن‌های نسل بعدی با هدف ارائه حفاظت طولانی‌تر و فراگیرتر است.
این شرکت داروسازی مستقر در شهر ماینس انتظار دارد تقاضا برای این محصولات در بازارهای اصلی آن در سه ماه آخر امسال افزایش یابد.
یکی از دو واکسن تطبیق داده شده ترکیبی از واکسن موجود و واکسنی است که بر پروتئین اسپایک زیرسویه BA.1 اومیکرون متمرکز است و شرکت‌های بیون‌تک و فایزر داده‌های مراحل کارآزمایی بالینی آن را به تازگی به آژانس دارویی اروپا ارائه کرده‌اند.
تولید این واکسن سازگار با سویه اومیکرون از بهار امسال آغاز شده اما بالاترین مرجع دارویی اتحادیه اروپا هنوز مجوز استفاده از آن را صادر نکرده است.
درخواست دریافت مجوز برای این واکسن در ایالات متحده در دستور کار نیست. دو شرکت بیون‌تک و فایزر به توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا کار خود را بر تولید واکسنی متمرکز کرده‌اند که همزمان با “سویه وحشی کرونا” و زیرسویه‌های غالب BA.4 و BA.5 مقابله کند.
پژوهش‌های کلینیکی این واکسن قرار است در ماه جاری آغاز شود و انتظار می‌رود از ماه اکتبر آماده عرضه به متقاضیان در ایالات متحده باشد و برای دریافت مجوز از آژانس دارویی اروپا هم برنامه‌ریزی شده است.
آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا سال گذشته نسبت به خطر “ظهور یک سویه خطرناک و وحشی کرونا” هشدار داده و گفته بود، این سویه ممکن است با “سرعت وحشتناکی” گسترش یابد.
این پیش‌بینی تا حدودی درست از آب درآمد زیرا سویه اومیکرون به نسبت سویه‌های قبلی از قدرت سرایت به مراتب بیشتری برخوردار است اما شدت بیماری و خطر مرگ در میان مبتلایان آن، به خصوص افراد واکسینه شده بسیار کمتر است.
درخواست مجوز برای واکسن جدید شرکت مدرنا
آژانس دارویی اروپا از میانه ماه ژوئن بررسی درخواست مجوز دو شرکت بیون‌تک و فایزر برای واکسن‌های تطبیق داده شده را آغاز کرده است. این آژانس درخواستی از شرکت آمریکایی مدرنا برای یک واکسن تطبیق داده شده با سویه اومیکرون را نیز بررسی می‌کند.
شرکت بیون‌تک روز دوشنبه بر برآوردهای قبلی خود درباره کسب درآمدی بین ۱۳ تا ۱۷ میلیارد یورو از فروش واکسن کرونا در سال ۲۰۲۲ تاکید کرد.
این شرکت می‌گوید در نیمه اول امسال ۹ میلیارد و ۵۷۰ میلیون یورو درآمد داشته که سود خالص آن با ۳۷ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال قبل پنج میلیارد و ۳۷۰ میلیون یورو بوده است.
در عین حال در سه ماهه دوم امسال میزان درآمد و سود این شرکت به نسبت دوره مشابه سال پیش حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.
بر پایه ارزیابی شرکت بیون‌تک، این کاهش به پویایی تحولات پاندمی مربوط می‌شود که می‌تواند به تعویق سفارش‌ها و نوسان در میزان فروش در دوره‌های سه ماهه منجر شود.
منبع: دویچه وله