به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۹، ۱۴۰۱

مقام ارشد دولت آمریکا:

 جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق از درخواست کلیدی خود عقب‌نشینی کرد
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است: «ایران رسماً درخواست کلیدی و «خط قرمز» خود که منجربه بن‌بست در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران شده بود را کنار گذاشته است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، ایران در پاسخ روز دوشنبه خود به پیش‌نویس توافق هسته‌ای پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا - که اتحادیه اروپا آن را پیش‌نویس «نهایی» توصیف کرده - درخواست حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی ایالات متحده را کنار گذاشته است.

این مقام مسئول، با اشاره به این که آمریکا بارها و مکرراً این درخواست را رد کرده است، گفت: « در نسخه فعلی متن و آنچه آنها مطالبه می‌کنند، این درخواست کنار گذاشته شده است ، بنابراین اگر به توافق نزدیک‌تر هستیم، دلیلش همین است.»

این مقام گفت که ایرانی ها همچنین از درخواست های مربوط به حذف چندین شرکت مرتبط با سپاه پاسداران نیز صرف نظر کرده‌اند. وی افزود: «رئیس‌جمهوری، قاطع و ثابت‌قدم بوده است که نام سپاه پاسداران ایران را از لیست گروهای تروریستی خارجی حذف نخواهد کرد».

این مقام اما گفت در حالی که امکان توافق اکنون بیش از دو هفته پیش است، نتیجه نامشخص است زیرا برخی شکاف‌ها همچنان باقی است. به گفته این مقام ، بایدن تنها توافقی را تایید می‌کند که منافع امنیت ملی ایالات متحده را تامین کند.

در همین حال یکی دیگر از مقامات ارشد دولت گفت: «پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد. اما به نظر می رسد در حال حاضر، شتاب بیشتری نسبت به سال گذشته وجود دارد.

جو بایدن ماه ها اصرار داشت که برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، سپاه را از لیست تروریسم خارج نخواهد کرد.

بایدن در ماه ژوئیه در مصاحبه ای با کانال ۱۲ اسرائیل در پاسخ به این سوال که آیا همچنان متعهد به حفظ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی است، حتی اگر این به معنای از بین بردن توافق برای همیشه باشد ، پاسخ داد: «بله».

بیان این گفته‌ها از سوی مقامات آمریکایی در حالی است که برخی رسانه‌ها در چند روز گذشته با استناد به گزارش‌های منتشر شده در یک رسانه لبنانی، از امتیازات ویژه آمریکا به جمهوری اسلامی برای احیای برجام خبر داده بودند.

صدای آمریکا