به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۰، ۱۴۰۱

روزنامه کیهان: پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای توافق نهایی در وین «فاجعه‌بار» است

 مقامات اسرائیلی پیشتر گفته بودند، بعید است ایران متنی که اخیرا اتحادیه اروپا برای احیای برجام 
ارائه کرده است را بپذیرد
حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه «کیهان»، پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای توافق نهایی در مذاکرات وین را «فاجعه‌بار» و «خسارت‌بار» خواند.

شریعتمداری، چهارشنبه 19 مرداد، با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان خبر داد، تیم مذاکره‌کننده ایران با چنین پیش‌نویسی مخالفت کرده و مذاکرات وین تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

این مذاکرات که از اسفند سال گذشته، به‌دلیل «درخواست‌های فرابرجامی» تهران متوقف شده بود، با پیشنهاد و تلاش اتحادیه اروپا هفته گذشته دوباره در وین آغاز شد.

مقامات غربی پیشتر گفته بودند، عامل اصلی آغاز این دور جدید از مذاکرات، سازشی بود که ایران درباره شرط پیشین خود مبنی بر حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا نشان داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، در روزهای گذشته مدعی شده بود که فاصله هیئت‌های مذاکره‌کننده با توافق نهایی، در حد چند روز است.

با این وجود شریعتمداری در یادداشت خود خاطرنشان کرد، مذاکرات درباره چهار محور اصلی نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

او در این زمینه گفت: «تا‌کنون مذاکرات وین به هیچ نتیجه‌ای که تضمین‌کننده منافع ملی کشورمان و مخصوصاً تامین‌کننده انتفاع اقتصادی ایران باشد، نرسیده است و مذاکرات درباره چهار محور اصلی، کماکان بی‌نتیجه مانده است.»

پرونده پادمان (بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای ایران)، تضمین آمریکا برای عدم خروج مجدد از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، لغو تحریم‌ها و همچنین خواسته آمریکا مبنی بر «اجرای مرحله‌ای توافق»، در این یادداشت شریعتمداری به عنوان 4 محور اصلی اختلافی برشمرده شده است.

با توجه به این‌که دولت آمریکا پیشتر مخالفت خود را با حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور اعلام کرده و شریعتمداری نیز آن را جزو موضوعات اختلافی ندانسته است، به‌نظر می‌آید تهران این شرط خود را کاملا کنار گذاشته است.

شریعتمداری در بخش دیگری از اظهارات خود، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را «جاسوس» خواند و تاکید کرد، عدم اجازه ایران به بازرسان آژانس برای بازدید از مراکز هسته‌ای این کشور، یکی از «اصلی‌ترین موارد اختلاف» میان طرف‌های مذاکره‌کننده است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان همچنین بر اصرار ایران برای دریافت تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از برجام تاکید کرد و مدعی شد، علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین به طرف‌های دیگر اعلام کرده است که تهران توافق بدون تضمین را نمی‌پذیرد.

مقامات اسرائیلی پیشتر گفته بودند، بعید است ایران متنی که اخیرا اتحادیه اروپا برای احیای برجام ارائه کرده است را بپذیرد.

العربیه