به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۷، ۱۴۰۱

مایک پومپئو: ابراهیم رئيسی نباید قدم به خاک آمریکا بگذارد

 
یک هفته بعد از انتشار گزارش‌های رسمی مبنی بر این که عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد داشتند در داخل خاک آمریکا جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین «کاخ سفید» و مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ را به‌قتل برسانند، وزیر خارجه پیشین آمریکا، ضمن تایید این گزارش‌ها و انتقاد شدید از سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران، خواستار جلوگیری از ورود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران به خاک آمریکا شد.

در آستانه برگزاری نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک، شمار بیشتری از جمهوری‌خواهان و فعالان سیاسی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران، از دولت آمریکا می‌خواهند با درخواست روادید ابراهیم رئیسی برای ورود به ایالات متحده و سخنرانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت شود.

نشریه واشنگتن فری‌بیکن، بامداد پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه پیشین آمریکا نوشت: تنها چند هفته بعد از آن که رژیم تندرو ایران تهدید کرد با موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود، شهر نیویورک را به ویرانه و جهنم تبدیل خواهد کرد، دولت بایدن می‌خواهد به او اجازه ورود بدهد.

مایک پومپئو در بخش دیگری از گفت‌وگو با واشنگتن فری‌بیکن از رویکرد کنونی دولت آمریکا در قبال حکومت ایران انتقاد کرد و گفت: «دولت بایدن به عوامل حکومت ایران اجازه می‌دهد به نیویورک بیایند، در حالی که حکومت ایران، به طور فعال تلاش می‌کند که آمریکایی‌ها را در خاک ایالات متحده هدف قرار دهد.»

او بدون اشاره مستقیم به حمله روز جمعه به سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیات شیطانی»، در آمریکا گفت: حکومت ایران به‌تازگی از یک حمله مرگبار که ممکن بود موفق‌آمیز هم باشد، دفاع کرده است.

واشنگتن فری‌بیکن در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خود دیدگاه‌های انتقادی نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، را هم بازتاب داد.

هیلی ضمن انتقاد شدید از عملکرد و رویه سازمان ملل متحد گفت سازمان ملل، با دعوت از ابراهیم رئیسی، در عمل دارد به «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» تریبون می‌دهد.

به‌گفته نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، دعوت از ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد تشکیلات سازمان ملل تا چه اندازه فاسد و ورشکسته است. به گفته هیلی، در زمانی که تروریست‌های حکومت ایران سعی می‌کنند مقام‌های آمریکایی را در داخل خاک آمریکا هدف قرار دهد، سازمان ملل با آغوش باز از آنها استقبال می‌کند و به آنها اجازه سخنرانی می‌دهد.

مطابق قراردادی که دولت آمریکا با سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ امضا کرده است، آمریکا متعهد است امکان سفر و سخنرانی دیپلمات‌ها و مقام‌های رسمی کشورهای عضو، در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک را فراهم کند.

پیش‌تر مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ از دولت بایدن خواسته بود عوامل جمهوری اسلامی که از آنها با نام دیپلمات یاد می‌شود را از خاک آمریکا بیرون بیاندازد و دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در واشینگتن که در سفارت پاکستان برقرار است را تعطیل کند. او همچنین خواسته بود آمریکا محدودیت‌هایی را که در دولت ترامپ برای رفت‌و‌آمد مقامات جمهوری اسلامی در نیویورک وضع شده بود و دولت بایدن آنها را لغو کرد، دوباره برقرار کند.

برنامه سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک همزمان شده است با سالگرد اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷.

بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و مخالفان نظام جمهوری اسلامی، ضمن اشاره به پیشینه ابراهیم رئیسی و مشارکت او در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ خواهان ممنوعیت ورود رئیسی یا پیگیری‌های حقوقی موثر به‌ منظور بازداشت او، به اتهام «جنایت علیه بشریت»، در خاک آمریکا شده‌اند.

ایندیپندنت فارسی