به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۷، ۱۴۰۱

مقتدی صدر از سیاست کناره‌گیری کرد

 
در بحبوحه بحران سیاسی در عراق، مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعیان عراق و رهبر جریان صدری‌ها، اعلام کرد از عرصه سیاست کناره‌‌گیری و دفاتر خود را تعطیل می‌کند.

در حالی که همچنان بن‌بست سیاسی در عراق بر سر تشکیل دولت بغداد ادامه دارد، صدر روز دوشنبه هفتم شهریور با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتری خود نوشت: «اکنون کناره‌گیری نهایی و تعطیلی تمامی دفاتر [خود] را اعلام می‌کنم.»

رهبر جریان صدری‌ها همچنین از رهبران شیعه به دلیل عدم توجه به درخواست‌های او برای اصلاحات انتقاد کرد.

صدر همچنین با اشاره به بیانیه کنارە‌گیری آیت‌الله حائری از مرجعیت دینی، نوشت: «با اینکه می‌دانم کناره‌گیری آیت‌الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده، اما من نیز اعلام می کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد.»

رهبر جریان صدری‌ها با این حال اضافه کرد که مقبره پدرش که بیش از بیست سال پیش درگذشت و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

او در پایان بیانیه خود تاکید کرد: «اگر بمیرم یا کشته شوم برای من فاتحه بخوانید.»

کنارەگیری مقتدی صدر از صحنە سیاسی عراق واکنش‌هایی به دنبال داشته و روسای جمهور، دولت، مجلس و شورای قضایی عراق در جلسەای از صدر درخواست کردند بە گفت‌وگو برای حل بحران سیاسی برگردد.

خبرگزاری رویترز نوشت که این اعلام کناره‌گیری صدر، ممکن است به مرحله جدیدی از بی‌ثباتی در عراق منجر شود و حامیان او اعتراضات خود را تشدید کنند.

حامیان صدر از بیش از یک ماه پیش مقابل پارلمان عراق تحصن کرده‌اند و خواستار تغییرات انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند.

صدر پیشتر از همه احزاب سیاسی از جمله اعضای حزب خود خواست که از سمت‌های دولتی دست بکشند و در انتخابات آینده و تشکیل دولت جدید شرکت نکنند.

جریان صدر به ویژه به مداخلات جمهوری اسلامی از طریق گروه‌های تحت حمایتش در عراق معترض است و این گروه‌ها را به دامن زدن فاسد در کشور و وابستگی به خارج متهم می‌کند.

ایران اینترنشنال