به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۲، ۱۴۰۱

سلمان رشدی در نیویورک با چاقو مورد حمله قرار گرفت

  

سلمان رشدی، خالق «آیات شیطانی»، در جریان یک مراسم سخنرانی در غرب نیویورک «هدف حمله قرار گرفت».

به گزارش رادیو فردا، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند، سلمان رشدی، خالق رمان جنجالی «آیات شیطانی» که روح‌الله خمینی در اواخر دهه ۱۹۸۰ حکم ارتدادش را صادر کرده بود، روز جمعه ۲۱ مرداد پیش از آغاز سخنرانی خود در غرب نیویورک هدف حمله قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار آسوشیتدپرس که از نزدیک شاهد این صحنه بوده است، مردی هنگام معرفی سلمان رشدی به صحنه سخنرانی در «موسسه شاتاوکوآ» هجوم برد و «با مشت یا چاقو» شروع به ضربه زدن به نویسنده بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار کرد.

خبرنگار آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌افزاید که در پی این حمله، آقای رشدی را که بر زمین افتاده بود با خود بردند و فرد مهاجم را مهار کردند. خبرگزاری فرانسه نیز همزمان در گزارشی اعلام کرد که پلیس نیویورک «چاقو خوردن» یک فرد در جریان این حادثه را تایید کرده اما به نام قربانی اشاره‌ای نکرده است.

سلمان رشدی کمتر از دو ماه پیش در حالی ۷۵ ساله شد که بیش از سه دهه اخیر را زیر سایه حکم قتلی زندگی کرده است که به دست روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی، صادر شد.

خمینی در فتوای خود فقط سلمان رشدی را به مرگ محکوم نکرده بود، بلکه خواستار قتل همه «ناشرین مطلع از محتوای» رمان «آیات شیطانی» نیز شد و از «مسلمانان غیور» خواست «در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام» کنند.

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی چند ماه پس از صدور این فتوا درگذشت، اما فتوای او به قوت خود باقی ماند و حتی مبلغ نمادین پاداشی که برای عمل به آن در نظر گرفته شد، افزایش یافت. گزارش‌ها حاکی است که جمهوری اسلامی برای کسی‌که نویسنده «آیات شیطانی» را به قتل برساند، بیش از «سه میلیون دلار» پاداش در نظر گرفته است. 

رادیو فردا