به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۶، ۱۴۰۱

اعتراف نظامی روس به ضعف ارتش روسیه در جنگ

  

دویچه وله: کاخ کرملین در حدود شش ماهی که از آغاز جنگ می‌گذرد به ناکامی‌های ارتش روسیه در جنگ اوکراین کمتر اشاره کرده است. روسلان پوخوف، مدیر مرکز تحلیل استراتژی و فناوری (Prisp) در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان این مرکز به شکلی کم‌سابقه و با صراحت موفقیت ارتش روسیه در اوکراین را زیر سوال می‌برد.

“اشپیگل آنلاین” روز سه‌شنبه ۱۶ اوت در گزارشی به نقل از تحلیلگر نظامی روس نوشت ارتش روسیه با “مشکلات عظیمی” روبروست.

تسلیحات کهنه، نیروی هوایی نادقیق

بنابر این گزارش روسلان پوخوف استفاده از تسلیحات بسیار قدیمی و کمبود سرباز را نمونه‌ای از کاستی‌های ارتش روسیه در جنگ اوکراین عنوان کرده و می‌گوید نیروی هوایی این کشور هم بسیار نادقیق عمل می‌کند.

او تاکید کرد که به خصوص با توجه به جنگ‌افزارهای پیشرفته‌ای که کشورهای غربی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند ارتش روسیه به سختی قادر است از پیروزی‌های چشمگیر سخن بگوید.

از اواخر ماه ژوئن برخی کشورهای عضو ناتو و در راس آنها آمریکا، بریتانیا و فرانسه سامانه‌های موشکی پیشرفته و توانمندی در اختیار اوکراین گذاشتند که گفته می‌شود در آزادسازی جزیره اشغال شده مار در دریای سیاه نقش مهمی داشته‌اند.

جنگ گلادیاتورها با سلاح‌های متفاوت

روسلان پوخوف نبرد در اوکراین را با جنگ گلادیاتورها مقایسه می‌کند و می‌گوید، “یکی با شمشیر کوتاه و یک سپر و یکی دیگر با نیزه بلند سه سر و تور مقابل هم قرار گرفته‌اند و دو طرف به شکل متفاوتی مسلح هستند”.

تحلیلگر نظامی روس با اشاره به این که جنگ میان روسیه و اوکراین نیز شبیه همین نبردها است می‌افزاید، “بخش بزرگی از نیروهای مسلح اوکراین ارتشی است شامل پیاده‌نظام و توپخانه مدرن و نیروهای روسی از خودروهای زرهی استفاده می‌کنند که از امکانات حفاظتی پیشرفته و کارآمد برخوردار نیستند”.

نیروهای روسی در بسیاری از جبهه‌های نبرد از تانک‌های بسیار قدیمی مدل T-90 استفاده می‌کنند که به گفته پوخوف بازمانده دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند.

آسیب‌پذیری تانک‌های قدیمی ارتش روسیه در هفته‌های نخست تهاجم نیروهای روسی نیز آشکار شده بود و تجهیز نیروهای مسلح اوکراین به سامانه‌های بسیار پیشرفته دفاعی کشورهای غربی این موازنه را بیشتر بر هم زده است.

امیدواری اوکراین به تغییر موازنه قدرت در پائیز

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به تازگی ابراز امیدواری کرده با دریافت تسلیحات پیشرفته مورد نیاز از کشورهای غربی صحنه نبرد تا پائیز تغییر کند.

مدیر مرکز تحلیل استراتژی و فناوری می‌گوید، نیروی هوایی ارتش روسیه نیز به‌روز نیست و به اندازه ‌کافی مهمات دقیق و نقطه‌زن و ابزار شناسایی هدف در اختیار ندارد که از سامانه‌های دفاع ضدهوایی قدرتمند اوکراین عبور کند.

او خاطر نشان کرد سامانه‌های دفاع ضدهوایی متحرک و چندگانه‌ای که اوکراین از کشورهای غربی دریافت کرده، باعث شده که ارتش روسیه “از کارآمدی لازم” برخوردار نباشد.

این کارشناس مسائل نظامی گستردگی جبهه‌های نبرد در اوکراین را یکی دیگر از علت‌های ناکامی ارتش روسیه عنوان کرده و می‌گوید نیروهای روسی با اندازه کافی سرباز در اختیار ندارند.

بسیاری از کارشناسان پس از ناکامی نیروهای روسی در تصرف سریع کی‌یف در روزهای ابتدایی تهاجم، بر این باور بودند که مسکو خود را برای یک نبرد طولانی آماده نکرده و کمبود سوخت، مهمات و حتی آذوقه مورد نیاز سربازان از علت‌های عقب‌نشینی از اطراف پایتخت اوکراین به سمت مناطق شرقی بوده است.

کرملین تجاوز نظامی به اوکراین را “عملیات ویژه نظامی” می‌خواند و تا کنون به ناکامی‌های متعدد نیروهای مسلح روسیه به صراحت اعتراف نکرده است.

روسلان پوخوف پیش‌بینی می‌کند در صورتی که حمایت تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو از اوکراین افزایش یابد، وضعیت ارتش روسیه تا پایان تابستان می‌تواند به شکل مخاطره‌آمیزی بدتر شود.

چنین تحلیلی از یک مقام نزدیک به کرملین تاکنون به این صراحت ارائه نشده بود. پوخوف از سال ۲۰۱۲ عضو شورای کارشناسان فدراسیون روسیه است و با وزارت دفاع ارتباط تنگاتنگی دارد.