به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۳، ۱۴۰۱

سلمان رشدی بدون دستگاه تنفس مصنوعی است و می‌تواند صحبت کند

 پیشتر گفته شده بود که سلمان رشدی احتمالا یک چشم خود را از دست خواهد داد
ضارب سلمان رشدی در مورد اتهام تلاش برای قتل و حمله به سلمان رشدی ادعای بی‌گناهی کرده است 
اندرو ویلی، سخنگوی سلمان رشدی، اعلام کرد که دستگاه تنفس مصنوعی از او جدا شده و اکنون می‌تواند حرف بزند. آتیش تسیر، نویسنده بریتانیایی- آمریکایی و یکی از دوستان سلمان رشدی نیز گفته است که او از زیر دستگاه تنفس مصنوعی خارج شده، حرف می‌زند و شوخی می‌کند. پیش از این اعلام شده بود که او ساعاتی پس از عمل جراحی، از عصر جمعه با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی در بیمارستان بستری شده و قادر به صحبت کردن نیز نبود.
اندرو ویلی پیشتر در توییتی اعلام کرده بود که این رمان‌نویس، احتمالا یک چشم خود را از دست خواهد داد و به اعصاب در بازو و کبدش زخم‌های جدی وارد شده است.

ناتانیل بارون، وکیل هادی مطر که از سوی دادگاه برای وی منصوب شده، می‌گوید که این فرد ۲۴ ساله از نیوجرسی، در جلسه دادگاه روز شنبه در مورد اتهام تلاش برای قتل و حمله به سلمان رشدی ادعای بی‌گناهی کرده و اکنون او به عنوان وکیل مدافع،  با حضور در دادگاه فرم مربوط به بی‌گناهی هادی مطر را پر کرده است.

پلیس نیویورک با بررسی شبکه‌های اجتماعی‌ هادی مطر عنوان کرد که او عقایدی نزدیک به جمهوری اسلامی و همچنین رهبران آن داشته است.

رشدی ۷۵ ساله قرار بود در موسسه‌ای واقع در غرب ایالت نیویورک در مورد آزادی هنری سخنرانی کند. بنابه گزارش پلیس، مطر با سرعت به روی صحنه رفت و نویسنده هندی الاصل را که از زمان انتشار رمان آیات شیطانی در سال ۱۹۸۸ و صدور فتوای قتل او از سوی آیت‌الله روح‌الله خمینی زندگی می‌کرد با چاقو مورد اصابت قرار داد. 

این اقدام تروریستی توسط نویسندگان و سیاستمداران سراسر جهان به عنوان تجاوز به آزادی بیان محکوم شد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بیانیه‌ای در روز شنبه از «آرمان‌های جهانی» که در سلمان رشدی و کارهایش مجسم می‌شوند، تمجید کرد.

بایدن که برای واکنش با تاخیر در مورد این حادثه مورد انتقاد قرار گرفته بود، گفت: «حقیقت، شجاعت، انعطاف پذیری، توانایی به اشتراک گذاشتن ایده‌ها بدون ترس. این‌ها عناصر سازنده هر جامعه آزاد و باز هستند.»

نه مقامات محلی و نه مقامات فدرال جزئیات بیشتری در مورد تحقیقات در روز شنبه ارائه نکردند. پلیس روز جمعه گفت انگیزه این حمله را مشخص نکرده است.

به گزارش ان بی سی نیویورک، بررسی اولیه حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مطر نشان داد که او با افراط گرایی شیعی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراهی می‌کند؛ اگرچه هنوز هیچ پیوند قطعی و مستقیم بین او و سپاه  پیدا نشده است.

بارون، وکیل مطر، در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظر درباره این پرونده، گفت: «ما در مراحل اولیه هستیم و به طور صریح، در مواردی مانند این، فکر می‌کنم نکته مهمی که باید به خاطر بسپاریم این است که مردم باید ذهن باز داشته باشند. آن‌ها نیاز دارند به همه چیز نگاه کنند.»

به گزارش ان‌بی‌سی نیویورک، مطر که در کالیفرنیا به دنیا آمده، اخیرا به نیوجرسی نقل مکان کرده بود. او همچنین یک گواهینامه رانندگی جعلی به همراه داشت. شاهدان لحظه حمله مطر به رشدی گفتند که او در حالی که به این نویسنده حمله می‌کرد، حرفی نمی‌زد. به گزارش تایمز، دادستان اعلام کرده است که رشدی در جریان حمله مطر ۱۰ ضربه چاقو خورده است.

به گزارش تایمز این حمله از پیش طراحی شده بود. دادستان‌ها در دادگاه گفتند که مطر با اتوبوس به این موسسه در حدود ۱۹ کیلومتری از سواحل دریاچه ایری رفت و بلیت ورود به جلسه سخنرانی رشدی را خرید. شرکت کنندگان گفتند که هیچ بررسی امنیتی آشکاری در این مراسم وجود نداشت.

به گزارش ان بی سی نیویورک، بازرسان اف.بی.آی عصر جمعه به آخرین آدرس فهرست شده مطر، در فیرویو، یکی از بخش‌های شهرستان برگن در آن سوی رودخانه هادسون از منهتن، رفتند.

روز شنبه، پلیس هیچ حضوری در این خانه دو طبقه آجری در محله ای عمدتا اسپانیایی زبان نداشت. زنی که وارد خانه شد از صحبت با خبرنگارانی که بیرون جمع شده بودند خودداری کرد.

علی قاسم تحفه، شهردار یارون در جنوب لبنان، گفت که مطر پسر مردی از این شهر بود. شهردار این شهر گفت که والدین مظنون به ایالات متحده مهاجرت کردند و او در آنجا متولد و بزرگ شده است.

تحفه در پاسخ به این سوال که آیا مطر یا والدینش به گروه حزب الله لبنان وابسته بودند یا از آن‌ها حمایت می‌کردند، گفت که او «اصلا هیچ اطلاعاتی در مورد دیدگاه های سیاسی آن‌ها» ندارد.

 ایندیپندنت فارسی