به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۳، ۱۴۰۱

دومین حمله آمریکا به شبه‌نظامیان هوادار ایران

  

نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه برای دومین بار در یک روز به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران در حومه دیرالزور واقع در شرق سوریه حمله کردند. حمله نخست صبح چهارشنبه و دومین حمله نیز شامگاه چهارشنبه انجام شد.

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در واکنش به حمله نخست نیروهای آمریکایی، مواضع آنها را در نزدیکی میدان گازی «کونیکو» در حومه دیرالزور با موشک هدف قرار دادند.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، تعدادی راکت به دو پایگاه امریکایی در میدان‌های نفتی العمر و کونیکو در دیرالزور اصابت کرده است. گفته شده  در این حمله از موشک‌های «فجر ۱» ساخت ایران استفاده شده است.

حمله نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی با واکنش نیروهای آمریکا و حمله دوم آنها به مواضع نیابتی‌های ایران منجر شد. دو مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند که نیروهای آنها به هجوم‌ موشکی نیروهای نیابتی ایران در سوریه پاسخ دادند.

دیدبان حقوق بشر سوریه درباره حمله نخست نیروهای آمریکایی به مواضع شبه‌نظامیان طرفدار ایران گزارش داد این حمله ساعت چهار بامداد چهارشنبه دوم شهریور، با شلیک راکتی بسیار قدرتمند آغاز شد که انهدام زاغه‌های «عیاش» و اردوگاه الصاعقه، کانون استقرار شبه‌نظامیان فاطمیون را به دنبال داشت.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) هم گفت که حملات نیروهای آمریکایی در استان دیرالزور در شرق سوریه، «تاسیسات زیرساختی مورد استفاده گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران ایران را مورد هدف قرار داد.»

دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود به رویترز گفتند که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که در حمله آمریکا تعداد نامشخصی از شبه نظامیان کشته شده‌اند. آنها در مورد کشته‌ها یا زخمی‌های احتمالی در میان نیروهای آمریکایی اظهار نظر نکردند.

منطقه حد فاصل شهرهای البوکمال و المیادین در حومه شرقی دیرالزور، توسط گروه‌های نیابتی ایران از جمله حزب‌الله لبنان و تیپ فاطمیون اداره می‌شود.

به گفته ناظران و شاهدان محلی، حدود ۱۵ هزار جنگجو وابسته به ایران با ملیت‌های عراقی، افغانستانی و پاکستانی در مناطق اطراف دیرالزور مستقر هستند.


بیانیه سنتکام درباره درگیری چهارشنبه‌ شب با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه

در این بیانیه آمده است: «نیروهای آمریکایی امروز چهارشنبه به حملات موشکی به دو سایت در سوریه پاسخ دادند و سه وسیله نقلیه و تجهیزات مورد استفاده برای پرتاب برخی از موشک ها را منهدم کردند.»

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که در جریان این حملات، دو یا سه ستیزه‌جوی تحت حمایت ایران که یکی از این حملات را انجام دادند، کشته شده‌اند .

در بیانیه سنتکام آمده است: حملات حدود ساعت ۷:۲۰ بعدازظهر به وقت محلی در سوریه آغاز شد و چندین موشک به محدوده سایت پشتیبانی ماموریت کونوکو در شمال شرق سوریه اصابت کرد و بقیه راکت‌ها به مجاورت سایت پشتیبانی ماموریت روستای سبز اصابت کردند.

بنا بر این گزارش، یکی از نیروهای آمریکایی در سایت پشتیبانی ماموریت کونوکو به دلیل جراحت جزئی تحت درمان قرار گرفت و به محل خدمت بازگشت. دو نفر دیگر به دلیل جراحات جزئی تحت مداوا هستند.

ژنرال کوریلا، فرمانده سنتکام گفت:«ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داشته و طیف کاملی از توانایی‌ها را برای کاهش تهدیدات در سراسر منطقه در اختیار داریم. ما به توانایی خود برای محافظت از نیروهای خود و شرکای ائتلاف در برابر آن اطمینان کامل داریم.»

در این حملات نیروهای آمریکایی از هلیکوپترهای تهاجمی برای پاسخ استفاده کردند.

سنتکام در پایان تصریح کرده است:«آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست اما ما به اقدامات خود ادامه برای دفاع از منافع و جان شهروندانمان ادامه خواهیم داد.»

گفتنی است فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا سنتکام سه‌شنبه شب نیز به دستور جو بایدن در حملات هوایی دقیقی در دیرالزور سوریه، تاسیسات زیرساختی مورد استفاده‌ شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار داد.


منابع: بی‌بی‌سی، العربیه، صدای آمریکا