به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۶، ۱۴۰۱

روسیه روزانه ۱۰ میلیون دلار گاز آتش می‌رند

 

درحالی‌که اروپا با هزینه‌های سرسام‌آور انرژی که به دلیل جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین تشدید شده است دست‌وپنجه نرم می‌کند، روسیه مشغول سوزاندن مقادیر زیادی گاز طبیعی است که کارشناسان معتقدند قرار بوده زمانی به آلمان برسد.

به گزارش ایندی‌پندنت، شعله‌های آتش در کارخانه پورتووایا (Portovaya)- که در نزدیکی یک ایستگاه کمپرسور در ابتدای خط لوله نورد استریم ۱ قرار دارد - اولین بار ماه‌ها پیش توسط ساکنان آن سوی مرز در فنلاند و در تصاویر ماهواره‌ای مشاهده شد.

درحالی‌که چنین شعله‌هایی در روسیه عادی‌ است، مقیاس آن‌ها در پورتووایا توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است.

شرکت ریستاد انرژی (Rystad Energy) به بی‌بی‌سی گفت روزانه ۴.۳۴ میلیون مترمکعب گاز در حال سوختن است.

دکتر جسیکا مک‌کارتی، کارشناس داده‌های ماهواره‌ای از دانشگاه میامی در اوهایو، به رسانه‌های ملی گفت: «من هرگز ندیده‌ام که یک کارخانه گاز مایع طبیعی، ال‌ان‌جی (LNG) تا این حد شعله‌ور شود.»

«ما از حدود ماه ژوئن شاهد این ستیغ عظیم هستیم و هنوز از بین نرفته است. شعله‌ها به‌طور خیلی غیرعادی بالا مانده‌اند.»

درحالی‌که روسیه به‌طور مکرر به تلاش برای دامن زدن به بحران انرژی در اروپا متهم شده است، مشخص نیست که آیا این شعله‌ها نمونه‌ای از آن تلاش‌هاست یا نشانه تحریم‌های غرب یا اقدامی‌ست که شرکت انرژی دولتی روسیه گازپروم به دلایل دیگر انجام داده است.

گازپروم با اشاره به مشکلات فنی، کاهش جریان گاز به آلمان را در اواسط ماه ژوئن از طریق نورد استریم ۱ آغاز کرد و این خط لوله پیش از تعطیلی برنامه‌ریزی‌شده سه‌روزه به منظور «تعمیر و نگهداری همیشگی» در پایان این ماه، فقط با ۲۰ درصد ظرفیت در هفته‌های اخیر کار می‌کرد.

کارشناسان معتقدند که این کاهش عرضه ممکن است در اداره حجم عظیم گازی که قبلا به اروپا ارسال می‌شد، مشکل فنی ایجاد کرده باشد و بعضی دیگر این نظریه را مطرح کردند که تحریم تجاری غرب با مسکو ممکن است به کمبود برخی تجهیزات لازم برای فرآیند آماده کردن نفت و گاز روسیه منجر شده باشد.

سیندرا کنوتسون، از ریستاد انرژی گفت: «درحالی‌که دلایل دقیق شعله‌های آتش معلوم نیست، حجم، انتشار و مکان شعله‌ها، یادآور عینی تسلط روسیه بر بازارهای انرژی اروپا است.»

«هیچ اشاره واضح‌تری از این نمی‌توانست وجود داشته باشد- روسیه می‌تواند فردا قیمت انرژی را پایین بیاورد. این گازی است که در غیر این صورت می‌توانست از طریق نورد استریم ۱ یا جایگزین صادر شود.»

علاوه بر ۹ هزار تن معادل دی‌اکسید کربن (CO2)  تخمین زده شده که هر روز در پورتووایا تولید می‌شود و زمین را گرم می‌کند، نگرانی‌هایی نیز در مورد ذرات دوده تولید‌شده با چنین شعله‌هایی وجود دارد- که آن را «کربن سیاه» می‌گویند - و بر محیط زیست تاثیر می‌گذارد.

این نگرانی‌ها به دلیل گرایش کربن سیاه به افزایش دمای هوا با جذب نور خورشید و همچنین تیره‌ کردن سطح منطقه که عامل تسریع ناپدید شدن یخ و برف است به‌ویژه در اطراف شمالگان وجود دارد.

در همین حال، درحالی‌که اروپا در آستانه نزدیک شدن به زمستان با افزایش هزینه‌های انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کند، سفیر آلمان در بریتانیا روز جمعه هشدار داد که «خطر» کاهش حمایت سیاسی از اوکراین در این قاره در نتیجه این بحران وجود دارد.

میگل برگر در برنامه امروز رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم این چالش که اینجا در بریتانیاست، برای فرانسه و برای کل اروپا نیز وجود دارد. این‌طور که پوتین از گاز به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند و بر جوامع ما فشار می‌آورد – می‌خواهد عزم ما را محک بزند. بدیهی است که این موضوع بستگی زیادی به بسته‌های امدادی دولت‌های ما خواهد داشت.»

گفته‌های او اندکی پس از آن بیان شد که تنظیم‌کننده انرژی بریتانیا، اوفجم (Ofgem) تایید کرد که سقف قیمت آن در ماه اکتبر تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد و حمایت بیشتر دولت از خانواده‌های در حال مبارزه با این شرایط بحرانی را می‌طلبد.

قیمت جهانی گاز پیش‌تر در طول همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته بود، زیرا کاهش و افزایش قرنطینه‌ها و محدودیت‌های بهداشتی، زنجیره‌های تدارکات را مختل کرد و قیمت‌ها پس از تهاجم روسیه به اوکراین بیشتر افزایش یافت و ۱۰ برابر بیش از سطح معمول خود شد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری، روز جمعه رئیس‌جمهور روسیه را به دلیل افزایش هزینه‌ها مقصر دانست و اصرار داشت که توانایی آقای پوتین در «استفاده از اهرم فشار بر ما و بقیه جهان کاهش خواهد یافت» و قبض‌های انرژی سرانجام پایین می‌آید.

آقای جانسون در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون گفت: «به نظر من این جهش جهانی در هزینه‌های انرژی ناشی از تهاجم پوتین به اوکراین است.»

«موقعیت پوتین، توانایی پوتین برای باج‌گیری، اعمال اهرم فشار بر ما و بقیه نقاط دنیا، هفته به هفته، ماه به ماه کاهش می‌یابد و ما از آن عبور خواهیم کرد و درنهایت، ما در موقعیت بسیار بهتری خواهیم بود.»