به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۴، ۱۴۰۱

نگرانی‌های جهانی نسبت به وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین

 روسیه از ماه مه سال جاری، کنترل این این نیروگاه هسته‌ای را به دست گرفته اما تاکنون توسط کارمندان اوکراینی مدیریت می‌شود

هشدارها درباره وضعیت خطرناک نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین ادامه دارد و پس از آن‌که مسکو به احتمال وقوع یک «فاجعه هسته‌ای» اشاره کرد، این موضوع تبدیل به یک نگرانی جهانی شد و پیامدهای آن تمام اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، به‌دنبال بمباران این نیروگاه هسته‌ای در چند روز گذشته، کارشناسان در این زمینه زنگ خطر را به صدا در آورده و با اشاره به این حملات تقریبا روزانه، خواستار بازدید از زاپوریژیا شدند.

شبح فاجعه هسته‌ای
یکی از کارمندان این نیروگاه هسته‌ای با نام مستعار «اولگا» به سی‌ان‌ان گفت، شبح فاجعه هسته‌ای تنها یک کابوس نیست. بلکه به گفته او، یک واقعیت است.

این نیروگاه هسته‌ای توسط روسیه کنترل می‌شود و به گفته اولگا، دسترسی کارمندان اوکراینی به برخی از بخش‌های زاپوریژیا محدود شده است.

ولادیمر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز گذشته اعلام کرده بود، سربازان روسی که به سوی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شلیک می‌کنند و یا از آن به عنوان پایگاهی برای شلیک گلوله استفاده می‌کنند، توسط ارتش اوکراین مورد هدف قرار خواهند گرفت.

او در این اظهارات تصریح کرد، هر سرباز روسی که به این نیروگاه شلیک می‌کند و یا از آن به عنوان پایگاه و پوششی برای شلیک استفاده کند، باید متوجه شود که به هدف ویژه افسران اطلاعاتی، نهادهای ویژه و ارتش اوکراین تبدیل شده است.

او اتهامات پیشین خود علیه مسکو را تکرار کرد و گفت، روسیه از این ایستگاه برای تهدید هسته‌ای و باج‌خواهی استفاده می‌کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین نیز در توییتی با این ادعا که نیروهای مسلح اوکراین هنوز به بمباران این نیروگاه هسته‌ای ادامه می‌دهند، به مقامات محلی زاپوریژیا پیشنهاد داد که برای جلوگیری از وقوع یک «فاجعه نووی»، فعالیت‌های این نیروگاه را متوقف کنند.

روسیه از ماه مه سال جاری، کنترل این این نیروگاه هسته‌ای را به دست گرفته اما تاکنون توسط کارمندان اوکراینی مدیریت می‌شود.

کی‌یف همواره مسکو را متهم می‌کند که از این نیروگاه به عنوان انباری برای نگه‌داری تسلیحات سنگین و همچنین پوششی برای انجام حملات استفاده می‌کنند.

روسیه نیز در مقابل ادعا می‌کند که نیروهای اوکراینی، عامل حمله به این نیروگاه هسته‌ای هستند.

العربیه فارسی