به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۴، ۱۴۰۱

ماراتون مذاکرات احیای برجام؛ وزیر دفاع اسرائیل در آمریکا

 
همزمان با رایزنی‌ها درباره پاسخ آمریکا به پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام بنی گنتز وزیر دفاع اسرائیل در فلوریدا با فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا دیدار کرده است.

براساس گزارش‌ها انتظار می‌رود دو طرف درباره راه‌های افزایش همکاری ارتش دو کشور و شیوه‌های مقابله با «تهدید ایران در خاورمیانه» با هم گفتگو کنند.

قرار است این دو مقام عالی‌رتبه آمریکا و اسرائیل راه‌های پیش رو برای همکاری نظامی در صورت احیای توافق هسته‌ای با ایران - برجام - و نیز سناریوهای احتمالی در صورت شکست مذاکرات را بررسی کنند.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه سفرش به آمریکا به واشنگتن می‌رود تا از جمله با لوید آستین همتای آمریکایی‌اش دیدار کند.

برخی رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند یائیر لپید نخست وزیر اسرائیل تلاش کرده با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفتگو کند، اما کاخ سفید گفته آقای بایدن «در تعطیلات» است. رسانه‌های اسرائیلی بدون ذکر زمان گزارش داده‌اند که این گفتگو «به زودی» انجام خواهد شد.

همزمان سه مقام اسرائیلی به پایگاه خبری اکسیوس گفته‌اند که نگرانی‌های اسرائیل درباره روند مذاکرات احیای برجام و توافق احتمالی تا حدی کاهش یافته است.

ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل در هفته جاری چند روز را در واشنگتن به گفتگو با مقام‌های آمریکایی گذرانده است.

جزئیات چندانی درباره محتوای پاسخ آمریکا به پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای توافق برجام منتشر نشده است اما اکسیوس می‌گوید آقای هولاتا در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برت مکگرک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در جریان محتوای این پاسخ قرار گرفته است.

براساس این گزارش آقای لاپید روز چهارشنبه در دیدار با اعضای حزب سیاسی خود در اسرائیل گفته است که آمریکا در پاسخ خود بسیاری از خواسته‌های اسرائیل را پذیرفته است.

نخست وزیر اسرائیل هنوز نتوانسته با رئیس جمهوری آمریکا درباره پاسخ واشنگتن گفتگو کند.
منبع تصویر،GPO
وزارت امور خارجه ایران پاسخ آمریکا را به نظرات جمهوری اسلامی درباره متنی که اروپا برای احیای برجام پیشنهاد داده، دریافت کرده و در حال حاضر «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.»

شبکه خبری ۲۴ اسرائیل گزارش داده روز پنجشنبه چند ملاقات‌ خصوصی میان مقام‌های اسرائیلی برگزار شده و از جمله در اسرائیل یائیر لاپید با رئیس موساد، سازمان امنیتی این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس این گزارش دیوید بارنی، رئیس تازه موساد که سه ماهی هست این کرسی را تحویل گرفته، گفته است تمایل ایران برای بازگشت به برجام« خواسته بلندمدت این کشور را برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تغییر نخواهد داد.»

آقای بارنی گفته است که اسرائيل حق دارد از خود دفاع کند و خود را به این توافق متعهد نمی‌داند.

بی بی سی  فارسی