به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۹، ۱۴۰۱

تمجید دوباره خامنه‌ای از دولت رئیسی:

 هنرمندانه و باورپذیر، دستاوردهای دولت را بیان کنید

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه هشتم شهریور در دیدار با هیأت دولت، ضمن تمجید دوباره از اقدامات دولت سیزدهم گفت: «مهم‌ترین اقدام این دولت زنده کردن امید و اعتماد در مردم است.» خامنه‌ای در دیدار با رئیس‌جمهوری و مقام‌های دولت، با اشاره به سفرهای استانی رئیسی در یک سال گذشته گفت: ‌«مجموع عملکرد دولت چه شخص رئیس‌جمهوری، چه مسئولان در بخش‌های مختلف به مردم این احساس را داد که دولت وسط میدان است، مشغول کار است، دارد تلاش می‌کند.»

او از دولت رئیسی خواست با فعالیت بیشتر در بخش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی، دستاوردهای دولت را به صورت «هنرمندانه و باورپذیر» برای مردم بیان کنند.


خامنه‌ای همچنین خواستار پرهیز از «کارهای نمایشی» از سوی دولت شد. او گفت: «به میان مردم رفتن را ادامه دهید و اسیر برخی جوسازی‌ها نشوید.»


این سخنان در حالی است که در ماه‌های گذشته گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت‌ها،‌ کوچک‌تر شدن سفره شهروندان و رشد تورم بوده است.


یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به تازگی گفت که افزایش قیمت‌ها در ایران «دقیقه‌ای و لحظه‌ای» شده است.


رهبر جمهوری اسلامی در همین زمینه در سخنانش به گرانی‌های بخش مسکن اشاره کرد و گفت: «در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.»



توفیق دولت، سرعت عمل در حوادث است


خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش بدون اشاره به خسارت‌های ناشی از سیل‌های اخیر از عملکرد دولت تشکر کرد و گفت: «توفیق دیگری که شما در دولت داشتید سرعت عمل شماست در قبال حوادث پیش‌بینی نشده، مثل سیل، مثل حوادثی که اتفاق می‌افتد. این سرعت عمل خیلی چیز مهمی است.»


این تعریف و تمجید خامنه‌ای در حالی است که عملکرد مقام‌های دولت رئیسی در اطلاع‌رسانی و پیشگیری از حوادثی که منجر به سیل امام‌زاده داود و نقاط دیگر در کشور شد، مورد انتقاد قرار گرفته است.


برخی نمایندگان مجلس و همچنین مقام‌های دیگر کشور به ضعف مدیریتی در سیل انتقاد کرده و لایروبی نشدن مسیل رودخانه و همچنین ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه را از دلایل اصلی وقوع سیل خواندند.


ما نشنیدیم بگویند نمی‌گذارند کار کنیم!


رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در حضور اعضای دولت ابراهیم رئیسی، «احتزاز از فرافکنی و بهانه‌تراشی» را از توفیق‌های دیگر دولت خواند و اضافه کرد: «ما نشنیدیم در این مدت از مسئولان دولتی که بگویند آقا نمی‌گذارند کار کنیم، اختیار نداریم. از این حرف‌ها نشنیدیم از شما.»


اشاره تلویحی خامنه‌ای به اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین است که چنین انتقاداتی را مطرح کرده و گفته بود: «از کسی که اختیار ندارد، چه مسئولیتی می‌خواهید.»


پیش از روحانی، محمود احمدی‌نژاد و محمد خاتمی هم در مقام رئیس‌جمهوری، از محدودیت اختیارات و کارشکنی دربرابر دولتشان سخن گفته بودند.


خامنه‌ای همچنین به‌ «برجسته‌تر شدن شعارهای اصلی انقلاب اسلامی» اشاره کرد. او سال گذشته در نخستین دیدارش با دولت رئیسی بر «بازسازی انقلابی» در عرصه‌های مدیریتی تأکید کرده بود.


دولت جامعه را از چشم‌انتظاری خارج کرد


در بخشی دیگر، رهبر جمهوری اسلامی به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت: «[مذاکرات] از اینکه دائم منتظر باشیم ببینیم دیگران درباره ما چه می‌گویند، چه تصمیم می‌گیرند، چه کار می‌خواهند بکنند، از این حالت خارج شده است.»


خامنه‌ای توفیق دیگر دولت ابراهیم رئیسی را خارج کردن جامعه از حالت «چشم‌انتظاری و نگاه به بیرون» دانست.


او با تکرار سخنان گذشته خود در انتقاد از تلاش‌ها برای ارتباط با اروپا و آمریکا گفت:‌ «اینکه بگویند حالا باید حتما با فلان کشور ارتباط برقرار کنیم تا مشکلاتمان حل بشود یا فلان گره باید از فلان جا باز شود تا مشکلات ما حل بشود، این خیلی برای کشور مضر است.»


او اضافه کرد: «این شرطی کردن حوادث کشور و در انتظار دیگران نگه داشتن چیز بدی است که این الحمداللّه در دولت شما به میزان زیادی کاسته شده است.»


سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که توافق میان تهران و کشورهای غربی برای احیای برجام همچنان به نتیجه نرسیده است.

ایران اینترنشنال