به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۸، ۱۴۰۱

تداوم درگیری در منطقه سبز بغداد؛

افزایش شمار کشته‌شدگان به 33 نفر

 

درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد و اطراف آن سه‌شنبه 8 شهریور برای دومین روز متوالی میان حامیان جریان صدری و شبه‌نظامیان حشد الشعبی، بار دیگر از سرگرفته شد. به گفته منابع آگاه، شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها به 33 نفر رسیده که بیشتر آنها از هواداران صدر بودند و صدها نفر نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند.


خیابان‌ها عمدتاً خلوت است اما عوامل مسلح سوار بر کامیون‌ها درحال جولان دادن در خیابان‌های بغداد هستند و نارنجک‌اندازهای خود را نشان می‌دهند.


بر أساس گزارش‌های میدانی، در طول شب گذشته، تیراندازی و راکت‌پراکنی در نقاط مختلف بغداد تداوم داشت.


بازگشت آرامش به الناصریه

خبرنگار «العربیه» پیشتر گزارش داده بود، در پی وقوع درگیری‌های شدید در «الناصریه» در جنوب عراق و پس از فراخوان مقتدی صدربه توقف خشونت‌ها، آرامش به این شهر بازگشته است.


گروه رسانه امنیتی عراق سه‌شنبه اعلام کرد که منطقه سبز بغداد با 4 موشک هدف قرار گرفت که به داخل مجتمع مسکونی اصابت کرد.


با تداوم درگیری‌های پراکنده در حوالی منطقه سبز در مرکز بغداد از صبح امروز، خسارات مادی ناشی از اصابت موشک‌های پرتاب شده از منطقه الحبیبه و البلدیات در شرق بغداد به منطقه سبز ثبت شده است.


یک منبع ارشد امنیتی همچنین گزارش داد که آژیرهای خطر سفارت آمریکا در بغداد سحرگاه سه‌شنبه پس از رصد پهپادهای ناشناس در حال پرواز بر فراز این منطقه، به صدا درآمد.


ایران اعزام زائر به عراق را متوقف کرد

به دنبال تشدید ناآرامی‌ها در بغداد، ایران اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق را متوقف کرد.


به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، حمیدرضا محمدی، مدیر کل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت ایران گفت که «تدبیر لازم برای بازگشت زائران فعلی نیز انجام خواهد شد.»


میر اکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران از تلاش این کشور برای انجام «پرواز فوق‌العاده» برای بازگرداندن زائران ایرانی از عراق خبر داد.


سفارت جمهوری اسلامی در بغداد، دوشنبه 7 شهریور در بیانیه‌ای از ایرانی‌ها خواست با توجه به وضع مقررات منع رفت و آمد از سوی دولت عراق تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامرا خودداری کنند.


این اقدامات امنیتی پس از درگیری‌های مسلحانه‌ای صورت می گیرد که دوشنبه آغاز شد و طی آن مقر برخی از نمایندگان ائتلاف «هیئت هماهنگی» در بغداد و استان های جنوبی هدف قرار گرفت و مراکز شبه‌نظامیان «عصائب اهل الحق» در دیوانیه و المداین به آتش کشیده شد. درگیری‌های شدیدی نیز با استفاده از «آرپی‌جی» در دروازه‌های منطقه سبز نزدیک مجلس رخ داد.


به گفته خبرنگار العربیه مقرهای «عصائب اهل الحق» در شهر الحریه و استان بصره نیز هدف گلوله‌باران‌های سنگین قرار گرفتند.


با یورش صدها تن از حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدری‌ها به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد، تنش‌های سیاسی به تنش نظامی و درگیری خشونت‌بار در این کشور تبدیل شده است.


این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که مقتدی صدر، در تصمیمی غیرمنتظره، کناره‌گیری نهایی خود از فعالیت‌های سیاسی در عراق را اعلام کرد.


به دنبال این تصمیم، حامیان خشمگین مقتدی صدر به هجوم خود به پایتخت ادامه داده و با نیروهای حشد الشعبی وابسته به ایران درگیر شدند.


همزمان، هواداران صدر در شهر صدر بسیج عمومی اعلام کرده‌ و در استان‌های بصره، ذی‌قار و میسان در جنوب عراق مردم به خیابان‌ها آمده و از صدر حمایت کردند.

 العربیه