به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۳۱، ۱۴۰۱

رهبران چهار قدرت غربی درباره احیای برجام گفتگو کردند

 
رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک تماس تلفنی مشترک در مورد تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و لزوم حفاظت از نیروگاه‌های اتمی اوکراین گفتگو کردند.

کاخ سفید روز یک‌شنبه ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) اعلام کرد که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در مورد «مذاکرات هسته‌ای با ایران، لزوم حمایت از شرکای غرب در خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای ایران» مذاکره کردند.

کاخ سفید در بیانیه خود اطلاعات بیشتری از جزئیات گفتگوی رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان ارائه نکرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که در حال بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستند.

«ايران برای احیای برجام و خارج نشدن آمریکا از توافق خواهان تعیین غرامت است»
هشدار زلنسکی: در صورت وقوع «فاجعه» در نیروگاه زاپوریژیا کل اروپا تهدید خواهد شد
به گزارش خبرگزاری رویترز، شکست در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند خطر یک جنگ منطقه‌ای جدید را افزایش دهد، زیرا اسرائیل تهدید کرده است که اگر مذاکرات نتواند از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، دست به اقدام نظامی علیه ایران خواهد زد.

ایران که همواره تلاش برای تولید سلاح اتمی را رد می‌کند، اعلام کرده است که به هرگونه حمله اسرائیل، پاسخ قاطع خواهد داد.

بحران نیروگاه هسته‌ای اوکراین
رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنین در گفتگوی تلفنی روز یک‌شنبه خود بار دیگر بر ادامه حمایت از اوکراین در مقابل حمله نظامی روسیه تأکید کردند.

آن‌ها با تأکید بر لزوم حفاظت از نیروگاه‌های اتمی اوکراین، از مذاکرات اخیر برای دیدار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا که در کنترل نیروهای نظامی روسیه قرار دارد، استقبال کردند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه گفته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با دیدار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این نیروگاه موافقت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته بارها خواستار دیدار بازرسان این نهاد بین‌المللی از نیروگاه زاپوریژیا که بزرگ‌ترین راکتور هسته‌ای اروپا است، شده بود.

بنا به گزارش‌ها، بخش‌هایی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در هفته‌های گذشته هدف حمله قرار گرفته است، حملاتی که کی‌یف و مسکو یکدیگر را به انجام آن‌ها متهم کرده‌اند.

 یورونیوز فارسی