به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۱۸، ۱۴۰۱

«حمله» اف‌بی‌آی به ویلای شخصی ترامپ در فلوریدا

 فشارهای قضایی علیه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا افزایش یافته است
به‌دنبال «یورش» ماموران «اف‌بی‌آی» به ویلای شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ایالت فلوریدا، رسانه‌های این کشور به نقل از برخی منابع خبر دادند که عملیات تفتیش اف‌بی‌ای با حکم دادگاه صورت گرفته و مربوط به یک گمانه‌زنی است که بر اساس آن، برخی از اسناد محرمانه مورد سوءاستفاده احتمالی قرار گرفته و به این ویلای شخصی منتقل شده است.
ترامپ، دوشنبه 8 اوت به‌وقت محلی اعلام کرده بود، ماموران اف‌بی‌آی به ویلای شخصی او در «مار آ لاگو» ایالت فلوریدا، «یورش برده‌اند». ترامپ این اقدام را «رفتار نادرست دادستان» توصیف کرد.
فشارهای قضایی
اداره تحقیقات فدرال آمریکا حاضر به تایید این عملیات جست‌وجو و یا ارائه توضیحی از هدف آن نشد. ترامپ نیز هیچ اشاره‌ای به دلیل این یورش نکرده است. امری که بیانگر افزایش فشارهای قضایی علیه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا است.
ترامپ با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی «تروث» که خود مالک آن است، نوشت: «روزهای سختی برای ملت ما است. منزل زیبای من در پالم‌بیچ ایالت فلوریدا هم‌اکنون تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی است.»
به گفته رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، ماموران اف‌بی‌آی، گاو صندوق او را نیز باز کرده‌اند.

پلیس در برابر اقامتگاه ترامپ
تصاویر هوایی نشان می‌دهد که در هنگام این عملیات، ماشین‌های پلیس برابر ویلای شخصی ترامپ توقف کرده بودند.
ترامپ که به گفته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، در هنگام وقوع این عملیات در این اقامتگاه نبود، در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: «این رفتار نادرست دادستان کل و استفاده از سیستم عدالت به عنوان سلاح است.»
او این عملیات تفتیش را در چارچوب «حمله» جناح چپ افراطی دموکرات‌های این کشور دانست که به گفته ترامپ، تلاش می‌کنند او را از نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 باز دارند.

اسناد محرمانه
شماری از رسانه‌های آمریکایی از جمله «آسوشیتدپرس»، به نقل از منابع نزدیک به این پرونده اطلاع دادند که عملیات تفتیش بر اساس حکم دادگاه صورت گرفته و مربوط به پرونده‌ای می‌شود که بر اساس آن، برخی اسناد محرمانه مورد سوءاستفاده احتمالی قرار گرفته و به اقامتگاه شخصی ترامپ منتقل شده است.
سازمان دولتی «آرشیو ملی» آمریکا در فوریه سال جاری خبر داده بود که 15 جعبه سند را از محل اقامتگاه ترامپ در فلوریدا بازگردانده است.
به گفته روزنامه «واشینگتن‌پست»، این اسناد «خیلی محرمانه» بوده و ترامپ آن را پس از شکست در انتخابات، از واشینگتن با خود منتقل کرده است.

مکاتبات خصوصی
ترامپ در پایان دوران ریاست‌جمهوری خود، اسناد و مدارکی در اختیار داشت که می‌بایست به کاخ سفید تحویل می‌داد، اما آنها را به محل اقامتگاه خود در ایالت فلوریدا منتقل کرد. این مدارک همچنین شامل برخی مکاتبات خصوصی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بوده است.
بازگردادن این اسناد از خانه ترامپ، سوال‌هایی را درباره پایبندی او به قانون اسناد ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کرده است.
این قانون پس از «رسوایی واتر گیت» در دهه هفتاد میلادی وضع شد و روسای جمهوری این کشور را ملزم می‌کند تا از اسناد مربوط به کارشان محافظت کنند.
سازمان دولتی «آرشیو ملی» در همان زمان از وزارت دادگستری خواسته بود تا درباره این اقدامات ترامپ، تحقیقاتی آغاز شود.

انبوهی از کاغذها در توالت‌
بر اساس کتاب ماگی هابرمن، خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز که به زودی منتشر خواهد شد، کارمندان کاخ سفید در زمان ترامپ، مرتبا شاهد مسدود شدن توالت‌های کاخ سفید توسط انبوهی از کاغذها بودند. این امر باعث شد گمان کنند که ترامپ در نظر دارد برخی اسناد محرمانه مشخصی را نابود کند.
با وجود این‌که دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در ژانویه سال گذشته به پایان رسید، اما او هنوز چهره‌ای جنجال برانگیز در آمریکا به‌شمار می‌رود.
یک کمیته حقیقت‌یاب نیز هفته‌ها است که با برگزاری جلسات استماع در کنگره آمریکا، درباره حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در 6 ژانویه سال گذشته تحقیق می‌کند.
وزارت دادگستری این کشور نیز پیشتر درباره حمله به ساختمان کنگره تحقیقاتی را انجام داده بود.

هیچ کس از قانون بالاتر نیست
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا از اظهارنظر درباره امکان طرح اتهامات جنایی علیه ترامپ خودداری کرد، اما در این زمینه تاکید کرد: «هیچ کسی از قانون بالاتر نیست.»
او در این اظهارات تصریح کرد، به‌دنبال این است «هر فردی که به دنبال تغییر نتایج قانونی انتخابات آمریکا بوده است را به صورت کیفری محاکمه کند.»
تحقیقاتی علیه ترامپ به اتهام تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت جورجیا نیز در حال انجام است.
فعالیت‌های تجاری ترامپ در نیویورک نیز در یک پرونده‌ مدنی و همچنین در یک پرونده‌ جنایی، موضوع برخی تحقیقات مقامات قضایی این کشور است.

نامزدی در انتخابات 2024
ترامپ تاکنون به‌صورت رسمی نامزدی خود را برای انتخابات سال 2024 اعلام نکرده است. با این وجود در چند ماه گذشته، به این موضوع چندین بار اشاره کرده است.
با کاهش محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به زیر 40 درصد و گمانه‌زنی‌ها درباره فروپاشی اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان این کشور، ترامپ خوشبین است که دوباره در سال 2024، از موج جمهوری‌خواهان استفاده کرده و به کاخ سفید بازگردد.

العربیه