به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۳، ۱۴۰۱

اعتراض مردم همدان به بحران بی‌آبی برای دومین شب

 
با گذشت هشت روز از بحران قطع آب شرب در همدان، جمعی از مردم این شهر چهارشنبه شب برای دومین شب به خیابان آمدند و ضمن سر دادن شعارهایی علیه مقام‌های حکومتی و استانی، به ادامه بحران آب اعتراض کردند.

پیش از این جمعی از مردم این شهر سه‌شنبه شب نیز به خیابان آمده و با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر مسئول بی‌کفایت» به بحران بی‌آبی و وعده‌های محقق نشده مقامات دولتی اعتراض کردند.

مردم همدان در دومین شب تجمع اعتراضات خود با تجمع در میدان آرامگاه ابن سینا و مقابل فرمانداری، با سر دادن شعارهایی چون «مسئول بی‌کفایت، خجالت، خجالت»، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «توپ، تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» به بحران بی‌آبی و ادامه قطع آب شرب این شهر اعتراض کردند.

مردم همدان همچنین در دومین شب اعتراض به بی‌آبی شعار «استاندار، استعفا، استعفا» ، «همشهری بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده»، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»، سردادند.

شماری از معترضان با ظرف‌ها و بطری‌های خالی آب در تجمع چهارشنبه شب حاضر شدند و نیروهای انتظامی در نقاطی از این شهر ضمن برخورد با مردم معترض درصدد جلوگیری از افزایش جمعیت معترضان بودند.

رسانه‌های حکومتی نیز اخباری درباره دومین شب اعتراضات مردم همدان منتشر کردند با اعلام آمارهای ضد و نقیضی، شمار مردم معترض همدان در تجمع چهارشنبه شب را از «صد نفر» تا «چند صد نفر» اعلام کردند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، تعداد مردم حاضر در این تجمع را « حدود ۱۰۰ نفر» اعلام کرد و نوشت: تجمع اعتراضی مردم همدان پس از «حضور پلیس پایان یافت.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز تعداد معترضان به بی‌آبی را «حدود ۲۰۰ نفر» عنوان کرد اما نوشت: گروهی از شهروندان حاضر در محوطه میدان و رهگذران نیز در پی تجمع معترضان برای تماشا و برخی نیز برای همراهی در محل جمع شدند که این حضور، تعداد معترضان را به «چند صد نفر» افزایش داد.

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری نیز در ماه جاری به مدت دو هفته شاهد بحران بی‌آبی و قطع کامل آب شرب بود. مردم شهرکرد نیز روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد با تجمع مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری شعارهایی از جمله «‌مرگ بر استاندار»، «مرگ بر رئیسی» و «‌ننگ ما ننگ ما دولت الدنگ ما» سر دادند.

قطع آب شهر همدان از هشت روز پیش و چند روز پس از بحران آب در شهرکرد، آغاز شد و همچنان ادامه دارد و مقام‌های استانی نسبت به تشدید بحران آب در این شهر ۵۰۰ هزار نفری با خشکی کامل سد اکباتان و خارج شدن آن از مدار در چند روز آینده، هشدار داده‌اند.

اکبر کاووسی امید، رییس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان، روز چهارشنبه با اشاره به اینکه از ماه رمضان گذشته مشکلات کمبود آب در همدان شروع شد، گفت: هشدارهای لازم به مردم داده نشد و امروز مساله‌ اول همدان، بی‌آبی است که مردم را با چالش مواجه کرده است.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، هفته گذشته به مردم همدان وعد داد تا سه هفته دیگر با تکمیل پروژه خط لوله انتقال آب از سد تالوار، آب به همدان خواهد رسید اما به گفته مقام‌های استانی آنچه در عمل در حال اجراست حفر و اجاره چند حلقه چاه عمیق برای رفع موقت بحران بی‌آبی همدان است.

دور تازه بحران بی‌آبی از دو هفته پیش و با قطع آب شرب شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد و پس از آن به همدان، ارومیه و اهواز رسید و زندگی مردم در چند استان دیگر را نیز مختل کرده است.

ایران نشنال