به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۶، ۱۴۰۱

فریاد اعتراض شرکت‌کنندگان در نماز جمعه اهواز: «نفت می‌رود، آب نمی‌آید»

 
شرکت‌کنندگان در مراسم نماز جمعه شهر اهواز در روز چهارم شهریور که وزیر نفت در دولت ابراهیم رئیسی نیز در آن حضور داشت شعارهای اعتراضی سر دادند.

به گزارش وب‌سایت خبری جماران، مردم اهواز در این مراسم با پلاکاردهایی در اعتراض به مشکلات این استان از جمله تنش‌های آبی، کمبود آب شرب، معضلات کارکنان تاسیسات نفتی و مشکلات استخدام بومیان در نماز جمعه حضور پیدا کردند.

از مهم‌ترین خواسته‌های این شهروندان معترض، رسیدگی به وضعیت آب این استان بود که در پلاکاردهایی با شعار «نفت می‌رود، آب نمی‌آید» اقدام به طرح دوباره آن کردند و بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی شعارها و فریادهای اعتراضی سر دادند.

در این مراسم عبدالنبی موسوی فرد، امام جمعه اهواز، در سخنانی با تاکید بر «پایدار کردن سهم چهار درصدی نفت» به‌ عنوان نخستین مطالبه مردم خوزستان گفت: «کجای عالم مرسوم است که گاوی را بدوشند، اما به او علف ندهند؟»

آقای موسوی فرد در ادامه با اشاره به برخورداری ۶۰ تا ۷۰ درصدی استان خوزستان از منابع کشور از محرومیت این استان انتقاد کرد.

در سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان درباره بحران‌های آب و هوا در استان خوزستان و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن هشدار داده‌اند.

تابستان سال گذشته، شهرهای مختلف این استان صحنه اعتراض‌ گسترده مردم به بی‌آبی بود که با سرکوب شدید حکومت روبه‌رو شد.

سازمان عفو بین‌الملل در همان زمان از کشته شدن دست‌کم هشت نفر از معترضان خوزستان با فشنگ جنگی و تفنگ ساچمه‌ای نیروهای امنیتی خبر داد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در واکنش به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان خوزستانی از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که به‌جای اعمال فشار و زور، بحران مزمن کمبود آب در این استان را مدیریت کنند.


رادیو فردا