به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۱۸، ۱۴۰۱

هشدار میرحسین موسوی نسبت به «موروثی شدن رهبری»

  

گناه بزرگ حکومت دست‌بردن در حقیقت معانی است

کلمه - میرحسین موسوی در نوشتاری از حصر، با هشدار درباره جانشینی موروثی رهبری و نتایج «جرائم ننگین» حکومت در منطقه، تاکید کرد که «۱۱ سال و اند دوری، ما را بر عهدمان با آرمان‌های پیشین پابرجاتر کرده است».

او در این نوشتار، که مقدمه‌ای است بر «ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز» با روایت و تحلیلی از آنچه در اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ در ایران و نیز در جنبش‌های اعتراضی منطقه رخ داد نوشت: «حاکمیت، نام بهار عربى را به بیدارى اسلامى تغییر داد، تا حرکت معطوف به آزادى و عدالت ملت‌هاى به ستوه آمده از دیکتاتورى و گرسنگى و فقر و بى‌عدالتى و مجالس قلابى را از حقیقتش خالى کند».

میرحسین موسوی با اشاره به «غمنامه‌ای که همچنان در سوریه ادامه دارد» نوشت: «گناه بزرگ حکومت ما دست بردن در حقیقت معانی است. هر نام پرشکوهی به ننگین‌ترین جرائم تعلق می‌گیرد. دفاع از حرم که به معنای حراست از قلب مومن در مقابل کمترین گرایش به ستمگران است، به خون ریختن در سرزمین‌های بیگانه برای تحکیم پایه‌های رژیمی کودک‌کش اطلاق می‌شود».

او «میلیون‌ها مهاجر و صدها هزار کشته در سوریه، بدنامى حزب‌الله لبنان، پیدایش داعش، جنگ‌هاى قومى و قبیله‌اى در یمن و گرایش کشورهاى عربى به پیوند با اسرائیل و شعار هلال شیعى» را «شاهد شوم بودن نیات این کجروى» دانست و افزود: «مصیبت‌هاى ناشى از این اقدامات برای ایران و منطقه همه از یک خطاى بزرگ ریشه مى‌گرفت و آن دست بردن در مضمون حقیقى خواست ملت‌ها بود. مردم تشنه آن‌اند که آزاد باشند و خود بر گزینند، و این انتخاب آنان قطعا به نفع بشریت به طور عموم، با هر ایده و ایمانى، و به سود منافع ملى و حاکمیت مردم خواهد بود».

میرحسین موسوی از عاشورای ۸۸ و «استخدام اوباش بد‌سیرت برای قمه‌کش کردن جوانان مردم» یاد کرد و افزود: «سزای آن سردار بی‌افتخاری که به این جنایت اعتراف و مباهات کرد چه بود، جز آنکه جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شود». او این سرنوشت را «عبرتی برای بازماندگان» خواند «تا دریابند که خودکامه در ازای طعمه‌ای که پیش‌پای‌شان می‌اندازد همه چیز آنان را مطالبه می‌کند».

رهبر محصور جنبش سبز در بخش دیگری از این نوشتار، درباره جانشینی موروثی رهبری در ایران هشدار داد و با اشاره به سخنانی از این دست که پس از مرگ رهبری، فرزندش رهبری شیعیان را به دست می‌گیرد نوشت: «زبان‌شان لال! مگر سلسله‌های ۲۵۰۰ ساله بازگشته‌اند که فرزندی پس از پدرش به حکومت برسد؟» او با اشاره به سخنی عتاب‌آمیز از بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره مناسبات «شاهنشاهی» افزود: «سیزده سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به راستی در پی آن نیستند چرا  یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

میرحسین موسوی در پایان این نوشتار، آرزو کرد روزی را «که قنداقه‌پوش‌های ما دیگر زیر قنداقه تفنگ بزرگ نشوند. باشد روزی که ایران و ایرانی به آزادی و شکوفائی لایق خویش برسد. باشد زمانی که راستی بر دروغ و دادگری بر ستم پیروز شود. باشد که این شب سر آید و این زادبوم از نو بامداد را تجربه کند».

متن کامل مقدمه میرحسین موسوی بر «ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز» در “کلمه” منتشر خواهد شد.