به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۴، ۱۴۰۱

نشریه «وایس»: عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی با سپاه پاسداران در ارتباط بود

 
نشریه آمریکایی – کانادایی «وایس» به نقل از برخی مقامات اطلاعاتی اروپایی و خاورمیانه‌ای خبر داد که هادی مطر، جوان 24 ساله‌ای که با چاقو به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی حمله کرد، پیش از این اقدام با اعضای سپاه پاسداران در رسانه‌های اجتماعی تماس مستقیم داشته است.

یک مقام ضد تروریسم «ناتو» نیز به وایس گفته است که این حادثه، تمام نشانه‌های یک حمله «هدایت‌شده» را داشته است. به گفته این مقام اروپایی، در چنین عملیات‌هایی، یک سرویس اطلاعاتی بدون این‌که مشارکت مستقیمی در خود حمله داشته باشد، یک «هوادار» را به سوی انجام آن سوق می‌دهد.

سلمان رشدی پس از حمله با چاقو در روز جمعه دچار آسیب جدی شد و برای ساعت‌ها به دستگاه تنفس مصنوعی متصل بود. منابع نزدیک به او صبح دیروز خبر دادند، رشدی به طور طبیعی نفس می‌کشد و می‌تواند صحبت کند.

یک مقام اطلاعاتی از خاورمیانه نیز به نشریه وایس گفته است، ارتباط مطر در مقطعی پیش از حمله با افرادی که به صورت مستقیم با نیروی قدس در ارتباط بوده یا به این نهاد نزدیک بوده‌اند، «روشن است.»

او در ادامه افزود: «میزان دخالت مشخص نیست. آیا این یک ترور با حمایت مستقیم بوده است و یا آیا این حمایت مجموعه‌ای از پیشنهادها و دستورالعمل‌ها برای انتخاب هدف بوده است.»

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی روز پنج‌شنبه 21 مرداد، هنگامی که برای آغاز سخنرانی در مراسمی در غرب نیویورک آماده می‌شد، هدف حمله قرار گرفت.

یک شاهد عینی در نشست موسسه «چاتاکوا» به خبرنگار «رویترز» گفت مردی از میان جمعیت فریادزنان به سوی سلمان رشدی، هنگامی که او معرفی می‌شد، حمله‌ور شد اما حمله او به‌سرعت مهار شد.

پلیس نیویورک اعلام کرد که سلمان رشدی در حمله روی صحنه با سلاح سرد هدف قرار گرفته و از ناحیه سر و گردن دچار جراحت شد و بلافاصله پس از حادثه با بالگرد به بیمارستان منتقل شد.

العربیه