به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۱، ۱۴۰۱

رویترز: ایران از برخی شروط خود در مذاکرات هسته‌ای وین عقب‌نشینی کرد

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد، ایران از برخی شروط اصلی خود در مذاکرات هسته‌ای وین، از جمله اصرار برای بسته‌شدن پرونده فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای این کشور عقب‌نشینی کرده است.

این مقام آمریکایی، دوشنبه 31 مرداد، به شرط عدم افشای هویت خود به رویترز گفت، اگرچه تهران مدعی است که واشینگتن امتیازاتی را پیشنهاد داده است، اما ایران از برخی شروط اصلی خود عقب‌نشینی کرده است.

او در این زمینه تصریح کرد: «آن‌ها هفته گذشته برگشتند و از موانع اصلی دستیابی به یک توافق عقب‌نشینی کردند.»

رویترز در بخش دیگری از این گزارش به نقل از او افزوده است: «گمان می‌کنیم آن‌ها بالاخره تصمیم بی‌بازگشتی گرفته‌اند و به سوی احتمال بازگشت به توافق، با شروطی که رئیس‌جمهور بایدن می‌تواند موافقت کند، حرکت کرده‌اند.»

او پیشرفت در مذاکرات وین را مدیون عقب‌نشینی ایران از برخی شروط خود دانست و گفت: «آن‌ها از مسائلی که از ابتدا بر روی آن اصرار داشتند، عقب‌نشینی کردند.»

مقامات غربی پیشتر اعلام کرده بودند که ایران شرط خود برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا را از لیست درخواست‌های خود حذف کرده است.

گفتنی است که این خواسته تهران از اسفند سال گذشته، به یکی از مهم‌ترین موانع مذاکرات تبدیل شد و روند آن را با وقفه ایجاد کرد.

خبرگزاری «رادیو فردا» و «میدل‌ایست آی» پیشتر در گزارشی به نقل از منابع مطلع خبر داده بودند، آمریکا در آن زمان به ایران اعلام کرده بود، واشینگتن تنها در صورتی سپاه پاسداران را از فهرست «گروه‌های تروریستی خارجی» حذف خواهد کرد که تهران به صورت علنی تعهد دهد، هیچ یک از شهروندان آمریکایی از جمله مقامات سابق این کشور را مورد هدف قرار نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، این شرط واشینگتن با مخالفت تهران مواجه شد.

این مقام ارشد آمریکایی که حاضر شده است با رویترز گفت‌وگو کند، با تکذیب چنین ادعایی گفت، واشینگتن «تحت هیچ شرایطی» حاضر به حذف سپاه از فهرست مذکور نبوده و این تصمیم خود را به ایران اعلام کرده است.

به گفته این مقام آمریکایی، تهران نیز علی‌رغم مخالفت آمریکا، به پافشاری در این موضوع ادامه داد، اما ماه گذشته، نسبت به خواسته خود سازش نشان داد و از آمریکا خواست، به‌جای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، تحریم‌ها علیه برخی شرکت‌های وابسته به سپاه را رفع کند.

پرونده فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران نزد آژانس
یکی دیگر از شروط ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در وین، بسته‌شدن پرونده آثار اورانیوم کشف‌شده در مراکز هسته‌ای اعلام نشده این کشور است.

آثار اورانیوم در مراکز هسته‌ای اعلام نشده ایران، سه سال پیش توسط بازرسان آژانس کشف شد. عدم پاسخگویی تهران در این زمینه، به یکی از موانع دستیابی به توافق هسته‌ای در مذاکرات وین تبدیل شده است.

مقامات آمریکایی نیز مخالفت قاطع و صریح خود با این درخواست تهران را بارها اعلام کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این هفته در نشستی مطبوعاتی تأکید کرد که پرونده ایران نزد آژانس، موضوعی سیاسی نیست و نمی‌تواند در مذاکرات به عنوان یک ابزار «چانه‌زنی» استفاده شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اظهاراتی به «سی‌ان‌ان» گفت، آژانس بدون دریافت پاسخ «معتبر» از سوی ایران، پرونده اقدامات مشکوک هسته‌ای این کشور را مختومه اعلام نمی‌کند.

مذاکرات هسته‌ای بین ایران، آمریکا و کشورهای 1+4، ماه گذشته ادامه پیدا کرد و اتحادیه اروپا در این زمینه، پیش‌نویسی را با عنوان «متن نهایی» برای طرف‌های مذاکره‌کننده ارسال کرد.

تهران در هفته گذشته پاسخ خود به پیش‌نویس اتحادیه اروپا را ارسال کرد و این پاسخ هم‌اکنون توسط واشینگتن بررسی می‌شود.

یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به اختلافات جاری بین تهران و واشینگتن گفته است، دستیابی به توافق نهایی احتمالی در وین، «می‌تواند کمی بیشتر طول بکشد.»

تحولات اخیر در حالی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود، در صورتی که ایران درصد غنای اورانیوم را افزایش دهد، این کشور اورانیوم غنی‌سازی شده لازم برای ساخت بمب اتمی را به دست خواهد آورد.

یک مقام دیگر در این زمینه به رویترز گرفته است، اگر برجام احیا شود، ایران اجازه نگه‌داری از اورانیوم‌های 20 و 60 درصد غنی‌سازی شده‌ی خود را نخواهد داشت.

به گفته این مقام که هویت او منتشر نشده است، اگر توافق سال 2015 احیا شود، سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، از جمله سانتریفیوژهای تاسیسات اتمی فردو، از عمل ایستاده و از این مراکز هسته‌ای منتقل می‌شوند.

او در ادامه تصریح کرد: «محدودیت سنگین علیه برنامه غنی‌سازی ایران بدین معناست که حتی اگر تهران از توافق خارج شده و به‌دنبال تسلیحات اتمی باشد، ایران برای انجام چنین کاری دست‌کم به شش ماه زمان نیاز دارد.»

العربیه