پهپادها از تهران و مناطق دیگر ابتدا به بندر انزلی حمل میشوند، و از آنجا به بنادر آستاراخان یا ماخاچکالا فرستاده میشوند
«مرکز مقاومت ملی» که سازمانی زیرمجموعه دولت اوکراین است که پس از حمله روسیه به این کشور به منظور ارائه آموزشهای امنیتی به مردم اوکراین ایجاد شده است، در گزارشی اعلام کرد که ایران پهپادها و موشکهای خود را از دو مسیر اصلی هوایی و دریایی به روسیه منتقل میکند.
چهار کمپانی هوانوردی «ایران ایر»، «ماهان ایر»، «خطوط هوایی ساها»، و «پویا ایر»، که سه تای اولی دولتی و مورد چهارم ظاهرا خصوصی اما وابسته به دولت است، مسئولیت بخش انتقال هوایی را بر عهده دارند.
به گفته مرکز مقاومت ملی، شرکت پویا ایر، که بیشتر ناوگان آن را هواپیماهای باری ایلوشین 76 روسی تشکیل دادهاند، به تنهایی از 12 تا 18 اکتبر در مسیر تهران-مسکو پنج بار پرواز کرد تا محمولههای تسلیحاتی را تحویل روسیه دهد.
به گفته این مرکز، ایران همچنین از مسیر دریای خزر برای انتقال پهپادها به روسیه استفاده میکند. پهپادها از تهران و مناطق دیگر ابتدا به بندر انزلی حمل میشوند، و از آنجا به بنادر آستاراخان یا ماخاچکالا فرستاده میشوند.
«شرکت صنعتی ایران»، تحت کنترل سپاه پاسداران، با شناورهای خود تسلیحات را از ایران به روسیه میرساند، و انتظار می رود در اوایل نوامبر، قطعات 200 پهپاد ازهمجداشده از طریق دریا وارد آستاراخان شوند.
روسیه همچنین پهپادها و موشکهای ایرانی را از سوریه وارد میکند. ایران در دوران جنگ داخلی سوریه به منظور کمک به رژیم بشار اسد برای سرکوب انقلابیون، در سوریه کارخانه تولید پهپادهای انتحاری و موشکهای زمین به زمین تاسیس کرد.
بلاروس هم احتمالا به خط تامین پهپادهای ایرانی برای روسیه پیوسته است. کارخانه داخلی تعمیرات هواپیما 558 با همکاری شرکت Kvand IS سرعت ساخت پهپادهای انتحاری خود را افزایش داده است، که میتواند پوششی برای واردات پهپاد از ایران و مونتاژ آنها در بلاروس برای ارسال به جبهه اوکراین باشد.
مرکز مقاومت ملی اوکراین در پایان گزارش خود نتیجه میگیرد که ایران در مجموع در حال تنوع بخشیدن به تولیدات پهپادی خود در کشورهای دیگر است، که علاوه بر کشورهای ذکرشده در این گزارش، تاجیکستان را نیز شامل میشود.
دبی - العربیه فارسی