به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۳۹۶

ادامه سقوط قیمت نفت به کمترین حد از زمان توافق کاهش تولید

قیمت نفت روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، در بازار لندن به پایین‌ترین حد خود از ماه نوامبر رسید.

کشورهای عضو اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روز ۳۰ نوامبر توافق کردند که تولید نفت خود را در نیمه اول سال جاری ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
روزنامه معتبر فایننشال تایمز در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد می‌گوید که نفت برنت با ۲.۱ درصد کاهش بشکه‌ای ۴۷.۴۱ دلار معامله شد.

قیمت نفت روز پنج‌شنبه نیز ۴.۸ درصد کاهش یافته بود. این روند سقوط قیمت نفت در پی عدم اطمینان به توانایی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در مقابله با صنعت روبه پیشرفت نفت شیل آمریکا و ایجاد تعادل در وضعیت اشباع بازار شکل گرفته است.

نفت شاخص وست تکزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۲.۴ درصد کاهش بشکه‌ای ۴۴.۴۵ دلار معامله شد و کاهشی شش درصدی به نسبت دو روز قبل نشان داد.

بعد از توافق تولیدکنندگان عمده نفت بر سر کاهش سقف تولید به منظور پایان دادن به اشباع بازار، هم نفت برنت و هم نفت وست تکزاس اینترمیدیت با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شدند، اما اخیرا دوباره قیمت‌ها با سرعت در حال افت است.
دست‌اندرکاران بازار نفت اطمینان خود را در توانایی اوپک و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان، مانند روسیه، برای کاهش ذخایر مازاد موجود از دست داده‌اند.

در همین زمینه بلومبرگ می نویسد که در حالی که توافق اوپک باعث بالا رفتن قیمت نفت در اوایل ژانویه به بیشترین مقدار از ژوییه ۲۰۱۵ تا آن زمان شد، همین افزایش قیمت صاحبان صنعت نفت شیل آمریکا را تشویق به انجام حفاری های بیشتر کرد.
نه تنها افزایش قیمت نفت در ابتدای سال جاری باعث تقویت صنعت شیل آمریکا شد، بلکه تولیدکنندگان عضو اوپک صادرات نفت را در سطحی بیش از آن چه انتظار می رفت و خلاف توافق انجام شده بود ادامه می دهند. نتیجه این فرایند ۱۱ هفته افزایش تولید نفت شیل آمریکا بود که طولانی‌ترین مدت از ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می‌شود.

قیمت نفت هم اکنون بیش از ۵۰ درصد پایین‌تر از زمان اوج قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ است که در آن زمان افزایش شدید تولید نفت شیل و نفت مازاد دیگر کشورها باعث سقوط بی سابقه قیمت نفت خام شد و تولیدکنندگان رقیب، مانند عربستان سعودی را وادار به انجام اقداماتی برای حفظ سهم بازار کرد.

طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور هفته گذشته به ۹ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که از اوت ۲۰۱۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
در حالی که اوپک در نظردارد توافق انجام شده برای کاهش سقف تولید را به مدت شش ماه دیگر برای نیمه دوم سال تمدید کند، ادامه عرضه رو به افزایش نفت شیل آمریکا باعث نگرانی اعضای این سازمان شده است.
روز ۲۵ ماه مه ، اوپک در وین تشکیل جلسه می دهد تا در مورد تمدید توافق کاهش سقف تولید به نیمه دوم سال جاری تصمیم گیری کند.

در همین حال، رویترز گزارش داد سخنگوی کاخ کرملین روز پنج شنبه اعلام کرد که روسیه هنوز تصمیم نگرفته است که آیا به طرح توافق اوپک و غیراوپک برای تمدید توافق کاهش سقف تولید به نیمه دوم سال ملحق شود یا نه.

طبق این توافق، تولیدکنندگان عضو اوپک به همراه روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان تعهد کرده اند سقف تولید در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ را تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

بر مبنای این طرح، روسیه تعهد کرد تولید روزانه اش را به صورت تدریجی تا ۳۰۰ هزار بشکه کاهش داده و به ده میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه برساند که نسبت به تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۲۴۷ هزار بشکه‌ای در ماه اکتبر پایین‌تر است.

وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه گفت تولید نفت این کشور در روز اول ماه مه ۳۰۰ هزار و ۷۹۰ بشکه کمتر از تولید در روز اول ماه اکتبر بوده است.

رادیو فردا