به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۶

بر اساس نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون ٦٦٫١ درصد آرا را کسب کرده است

ماکرون: من از فرانسه و اروپا دفاع می‌کنم
سخنرانی امانوئل ماکرون، در جمع هوادارانش در موزه لوور
 بر اساس نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که از سوی وزارت داخلۀ این کشور منتشر شد، امانوئل ماکرون با کسب ٦٦٫١ درصد آرا به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور برگزیده شده است. رقیب شکست خوردۀ او از حزب راست افراطی، خانم مارین لوپن، ٣٣٫۹ درصد آرای عمومی را به دست آورده است. نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ٧۴٫٥٦ درصد بوده است. ٢۵٫٤٤ درصد واجدان شرایط رأی نیز از شرکت در این انتخابات خودداری کرده اند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه در نخستین سخنان خود پس از اعلام پیروزی از همۀ فرانسویان، «همۀ آنانی که به او و یا رقیب او رای داده‌اند» تشکر کرد و گفت در لحظات خطیر کنونی با همۀ شهروندان سخن می گوید.

 وی گفت به «مشکلات کشور به خوبی آگاه است، هیچ یک از آنها را نادیده و کم اهمیّت تلقی» نمی‌کند.

وی گفت «ما نسبت به کشور خود وظایفی داریم. ما تاریخ و میراث مشترکی داریم که باید آنها را وفادارانه به فرزندان خود بسپاریم.

من از فرانسه، میراث آن و پیام جهانی آن دفاع می کنم، من مدافع اروپا و سرنوشت مشترک همۀ مردمِ این قاره هستم، من برای همبستگی مردم و کشورهای اروپا تلاش می کنم. من به رهبران کشورهای اروپائی می گویم که فرانسه آماده همکاری است».


امانوئل ماکرون گفت «با عزم قاطع آمادۀ مبارزه با تروریسم» است. هر اندازه «این تروریسم بطول انجامد، این مبارزه نیز ادامه خواهد یافت».

بگفتۀ امانوئل ماکرون با انتخاب او «برگ تازه ای در تاریخ این کشور گشوده شده» و او امیدواراست که این برگِ «امید و اعتماد بازیافته» باشد.

او همچنین گفت «من با احترام به همه و با همکاری همه و نیز با تلاش، فرهنگ و آموزش در جهت ساختن آینده گام برمی دارم».

امانوئل ماکرون از فرانسوا هولاند تشکر کرد و گفت «او در پنج سال گذشته برای بهزیستی ما تلاش کرده است».

بگفتۀ امانوئل ماکرون چالش‌های فراوانی در پیش است که برخی از آنها «فرصت‌های نوید بخش» و برخی دیگر تهدید تلقی می شود. «باید از فرصت‌ها بهره گرفت و در برابر تهدیدها ایستاد».

امانوئل ماکرون بدون تردید به کنایه از تفکر و سخنانِ رقیب شکست خورده خود گفت با «عزم راسخ در جهت وحدت ملّت و همبستگی مردم» تلاش می‌کند.

رادیو بین المللی فرانسه