به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۶

رویارویی زنان ونزوئلا با نیروهای امنیتی

روز شنبه ده‌ها هزار زن ونزوئلایی در حالی که لباس سفید برتن داشتند و شعار «آزادی» می‌دادند بر علیه دولت نیکولاس مادورو، رییس جمهوری سوسیالیست این کشور تظاهرات کردند و به نیروهای امنیتی این کشور که راه آنها را بسته بودند گل هدیه دادند.

راه‌پیمایی زنان که در بیشتر شهر‌های ونزوئلا برگزار شد آخرین اعتراض‌ها علیه مادورو است که در طی ۵ هفته گذشته ادامه دارد و تظاهرکنندگان او را دیکتاتوری خطاب می‌کنند که اقتصاد این کشور نفتخیز آمریکای لاتین را نابود کرده است.
به گزارش رویترز، در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا تظاهرکنندگان سرود ملی را می‌خواندند و فریاد می‌زدند «ما انتخابات می‌خواهیم». این تظاهرات در چند نقطه توسط نیروهای پلیس و خودروهای زرهی گارد ملی متوقف شد.
مخالفان حزب حاکم سوسیالیست که از حمایت اکثریت مردم ونزوئلا برخوردارند، خواهان برگزاری انتخابات به تعویق افتاده ریاست جمهوری این کشور هستند.
آنها همچنین از دولت می‌خواهند تا زندانیان سیاسی را آزاد کند، اجازه دهد تا کمک‌های انساندوستانه از خارج از کشور وارد شود و به رای مردم این کشور که در انتخابات سال ۲۰۱۵ به مخالفان رای دادند احترام گذاشته شود.
مادورا تظاهرکنندگان را متهم می‌کند که قصد دارند با حمایت آمریکا در این کشور کودتا کنند.
به گفته رویترز، مخالفان با برگزاری تظاهرات زنان در روز شنبه روش‌های اعتراضی خود را تغییر داده‌اند تا از این طریق جنبش ضد مادورا را زنده نگه‌دارند.
طی تظاهرات ماه آوریل دستکم ۳۷ نفر در ونزوئلا کشته شدند که گفته می‌شود از میان هواداران هردوجناح این کشور بودند.
در حالیکه میزان حمایت از دولت مادورا به ۲۴ درصد تنزل یافته است، شهروندان ونزوئلا از نزدیک رفتار نیروهای مسلح این کشور را زیر نظر دارند که می‌تواند توازن قدرت در این کشور بحران زده آمریکای لاتین را برهم بزند.

دبی.العربیه.نت فارسی