به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۰، ۱۳۹۶

مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه حمایت از مردم ایران رای داد

مجلس نمایندگان ظهر سه‌شنبه ۱۹ دی به قطعنامه‌ای در حمایت از مردم معترض ایران رای داد. براساس این قطعنامه، که توسط اد رویس و یکی دیگر از اعضای ارشد مجلس نمایندگان پیشنهاد شده بود، ایالات متحده آمریکا در کنار ایرانیان که خواهان صلح، آزادی و زندگی بهتر هستند، می ایستد.
در این رای‌گیری ۲۳۲ عضو جمهوریخواه و ۱۸۲ عضو دموکرات مجلس نمایندگان رای مثبت دادند.
ساعتی بعد از تصویب قطعنامه حمایت مجلس نمایندگان #آمریکا از مردم ایران، رهبران کمیته روابط خارجی در کاخ سفید با معاون رئیس جمهوری آمریکا دیدار کردند. مایک پنس از آنها تشکر کرد.

دقایقی قبل از این رای گیری، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در دفاع از قطعنامه حمایت از مردم ایران، گفت: مردم ایران تاریخی درخشان دارند، کوروش کبیرشان اولین اعلامیه جهانی حقوق بشر را نوشت اما رژیم جمهوری اسلامی کارنامه سیاهی دارد.

وی گفت: این بر ما واجب است از مردمی که زندگی شان را به خطر انداخته اند و با رژیم ایران مبارزه می کنند، حمایت کنیم.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: رژیم ایران، کشور ایران را از مردمش دزدیده است. قطعنامه ما ضمن حمایت از مردم، از همه کشورهای دموکرات می خواهد که از این مردم حمایت کند.
رویس همچنین گفت از شرکت های فعال تکنولوژی و شبکه های اجتماعی می خواهیم به مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی کمک کنند.
وی در پایان سخنانش گفت با تصویب قطعنامه حمایت از مردم ایران، نشان می دهیم که ایالات متحده در کنار مردم ایران است.
جزئیات قطعنامه حمایت از مردم ایران
قطعنامه ای که امروز به تصویب رسید، از سوی دو جمهوریخواه ارشد مجلس یعنی «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی و «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت جمهوریخواهان مجلس پیشنهاد شد که جمعه پیش پیشنهاد و برای اقدام به کمیته روابط خارجی مجلس ارجاع شد.
پیش از این رویس و مک کارتی با صدور بیانیه ای گفته بودند: در حالیکه مردم شجاع ایران علیه بیرحمی و فساد رژیم در خیابانها تظاهرات می کنند، ایالات متحده نمی تواند اشتباهات گذشته را تکرار کند. این قطعنامه سرکوب اعتراضات مشروع مردم را توسط رژیم محکوم و روشن می کند که آمریکا در کنار ایرانیان که خواهان صلح، آزادی و زندگی بهتر هستند، می ایستد.
در متن خلاصه قطعنامه ذکر شده این قطعنامه، نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران، فساد عمیق و فعالیتهای بی ثبات سازی آن را در خارج از جمله حمایت از گروههای تروریستی مانند حزب الله و حمایت از رژیم جنایتکار اسد توسط تهران را محکوم می کند.
همچنین این قطعنامه از دولت آمریکا می خواهد با اعمال تحریمهای هدفمند، نقض مداوم حقوق بشر از سوی تهران را پاسخ دهد و از دولتها و سازمانهای دمکراتیک بخواهد بطور شفاف، حق مردم ایران را برای زندگی در یک جامعه آزاد حمایت کنند.
پیش از این، در سنای آمریکا نیز تلاش هایی برای حمایت از مردم ایران صورت گرفت. از جمله، مارکو روبیو و باب مناندز دو سناتور ارشد جمهوریخواه و دموکرات روز دوشنبه، در نامه ای به رکس تیلرسون وزیر خارجه واستیو منوشن وزیر خزانه داری آمریکا خواستار فشار آمریکا بر متحدانش برای حمایت از حق ایرانیان در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز شدند.
این دو همچنین خواستند دولت آمریکا از طریق شرکت های فعال در امور تکنولوژی ترتیبی بدهد که مردم در ایران بتوانند به اینترنت و رسانه های مجازی دسترسی پیدا کنند.
صدای آمریکا