به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۱۸، ۱۳۹۶

دعوت اتحادیه اروپا از ظریف برای پاسخگویی درباره اعتراضات مردمی در ایران


زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با برنامه «برلین دیرکت» ( Berlin Direkt) شبکه دو تلویزیون آلمان اعلام کرد که قصد دارد هر چه زودتر، در هفته جاری، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره اعتراضات مردمی گفت‌وگو کند. اتحادیه اروپا و آلمان با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که از محمد جواد ظریف دعوت شود که برای این گفت‌وگوها به آلمان سفر کند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با شبکه «زد دی اف» در پاسخ به این انتقاد که دولت آلمان سرکوب تظاهرات سراسری در ایران را به طور آشکار و به موقع محکوم نکرده است، گفت:
«دولت آلمان از مدت‌ها قبل از شروع ناآرامی‌ها با دولت ایران در ارتباط بوده و نسبت به آغاز اعتراضات به جمهوری اسلامی هشدار داده. ما به دولت ایران گفتیم می‌بایست سیاست‌اش در خاورمیانه را تغییر دهد.»

از اعتراضات سوءاستفاده نشود

اعتراضات مردمی در ایران پنجشنبه ۷ دی در چند شهر استان خراسان رضوی آغاز شد و به تدریج دامنه آن به بیش از ۷۰ الی ۱۰۰ شهر ایران کشیده شد. بحران مؤسسات اعتباری، مشکلات معیشیتی معلمان و کارگران و همچنین گرانی مواد غذایی و بحران صندوق‌های بازنشستگی در وقوع این اعتراضات بی‌تأثیر نبود شعارها اما به تدریج رادیکال‌تر شد و معترضان خواهان تغییر حکومت شدند. مقامات جمهوری اسلامی تاکنون سازمان سیا، داعش، موساد، کانال‌های تلگرامی مخالف حکومت، عربستان سعودی، سلطنت‌طلبان، تلویزیون‌های برون‌مرزی، مجاهدین خلق، محمود احمدی‌نژاد، مایکل اندریا، رئیس میز ایران در سازمان سیا و همچنین برادرزن صدام حسین را به عنوان طراح اعتراضات مردمی معرفی کرده‌اند. از سوی دیگر، ۱۵ دی به درخواست آمریکا شورای امنیت در یک  جلسه فوق‌العاده اعتراضات ایران را به بحث گذاشت. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته بود که ناآرامی‌ها در ایران نه فقط بر حقوق بشر، بلکه بر صلح و امنیت جهانی هم تاثیر می‌گذارد.
زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با شبکه زد دی اف در واکنش به این تحولات می‌گوید در دی ماه هنگامی که اعتراضات سراسری آغاز شد، دولت آلمان از جمهوری اسلامی ایران خواست به حق برگزاری تجمعات اعتراضی احترام بگذارد و از اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان خودداری کند.
گابریل با اشاره به واکنش آمریکا نسبت به وقوع ناآرامی‌ها در ایران می‌گوید دولت آلمان در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هشدار داد که به هیچ‌وجه نباید مسائل داخلی ایران را برای اهداف سیاست خارجی مورد سوءاستفاده قرار داد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که با توافق هسته‌ای مخالف است، در طی تظاهرات مردمی، بارها حمایت خود از معترضان را اعلام کرده است.
در تظاهرات مردمی در ایران دست‌کم ۲۱ نفر کشته و بیش از ۱۷۰۰ نفر هم بازداشت شده‌اند.
رادیو زمانه