به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۶

«دو هزار نیروی افغان» لشکر فاطمیون در حمایت از اسد در سوریه کشته شده‌اند

مراسم تشییع جنازه نیروهای افغان کشته شده در جنگ داخلی سوریه  در قم 

یک مسئول لشکر فاطمیون در ایران گفته است که در جریان جنگ سوریه بیش از دو هزار نیروی افغان که از سوی ایران به این کشور اعزام شده بودند در دفاع از حکومت بشار اسد کشته شده‌اند.
لشکر فاطمیون متشکل از «داوطلبان» افغان است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را برای اعزام به سوریه و جنگیدن در کنار نیروهای بشار اسد علیه مخالفانش بسیج کرده است.
به گزارش روز ۱۵ دی‌ماه سایت «بسیج نیوز»، زهیر مجاهد، مسوول امور فرهنگی لشکر فاطمیون، در «اولین یادواره شهدای پژوهش افغانستان» گفته است: «این لشکر بیش از دو هزار شهید و هشت هزار مجروح فدای اسلام کرده است».
جمهوری اسلامی ایران به ندرت آمار کشته شدگان نیروهای اعزامی خود به جنگ داخلی سوریه را اعلام می‌کند.
آخرین بار رئیس بنیاد شهید در اسفند پارسال اعلام کرد که ۲۱۰۰ نیروی داوطلب اعزامی به سوریه معروف به «مدافعان حرم» در جنگ داخلی این کشور کشته شده‌اند. با این حال وی آمار تفکیکی درباره نیروهای کشته شده ایرانی و خارجی اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ارائه نکرد.
تهران همواره تکذیب می‌کند که نیروی نظامی حرفه‌ای برای جنگ در سوریه اعزام کرده، و مدعی است که به ارتش بشار اسد فقط مشاوره نظامی می‌دهد.
لشگر فاطمیون احتمالاً بزرگ‌ترین تشکیلات نظامی است که ایران نیروهای آن را به عراق و سوریه اعزام می‌کند. این لشکر متشکل از نیروهای شیعه افغان است و در ازای جنگیدن، حقوق می‌گیرند.
نیروهای پاکستانی نیز از سوی جمهوری اسلامی در «لشکر زینبیون» سازماندهی شده‌اند که آنها نیز در جنگ داخلی سوریه به نفع بشار اسد فعال هستند.
بر اساس گزارشی که سایت رادیو فردا پیشتر منتشر کرده است، بیش از ۱۵ گروه از شبه‌نظامیان شیعهبه نیابت از ایران در جنگ داخلی سوریه می‌جنگند.
جمهوری اسلامی به خانواده آن دسته از نیروهای این دو لشکر خارجی که در سوریه کشته می‌شوند، اقامت و شهروندی ایران را اعطا می‌کند.
روزنامه وال استریت جورنال پارسال خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ ۵۰۰ دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.
خبرگزاری «دفاع پرس» پیشتر نوشته بود که تیپ فاطمیون در سال ۱۳۹۴ با هدف افزایش توان عملیاتی و نیروهای خود به «لشکر فاطمیون» تبدیل شد.
این سایت افزوده بود: «مجاهدان افغانستانی سپاه محمد که در افغانستان در زمان مبارزه با طالبان در خط مقدم بودند و همچنین نیروهای تیپ ابوذر که در زمان دفاع مقدس در کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از اسلام پرداختند، هسته اولیه تیپ فاطمیون (مجاهدان افغانستانی مدافع حرم) را تشکیل دادند».
آن طور که مسوول فرهنگی این لشکر گفته است در جریان جنگ هشت ساله ایران با عراق حدود سه هزار نیروی افغان اعزامی از سوی جمهوری اسلامی کشته شدند.

رادیو فردا 

واکنش وزارت خارجه افغانستان به کشته شدن 2000 افغان وابسته به ایران در سوریه

در پی نشر گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن دو هزار مهاجر افغان وابسته به ایران در سوریه، وزارت خارجه افغانستان روز یک‌شنبه 7 ژانویه 2018، اعلام کرد که این موضوع با سازمان ملل متحد در میان گذاشته شده است.
به گزارش خبرگزاری افغانی"افق"، مقام‌ها در وزارت خارجه افغانستان گفته‌اند که ایران از مجبوریت مهاجران افغان‌ها سوء استفاده می‌کند.
صبغت‌الله احمدی، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این باره گفته است: "حکومت این موضوع را با حکومت ایران و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران، شریک کرده‌ است".
در همین حال، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز گفته‌اند، موضوع اعزام و کشته شدن مهاجران افغان وابسته به ایران در جنگ سوریه، پس از رخصتی زمستانی در اجندای نشست عمومی قرار خواهد گرفت.
زهیر مجاهد، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون زیر نظر سپاه ایران، روز گذشته شنبه 6 ژانویه گفته بود که در جنگ سوریه دو هزار مهاجر افغانی کشته و هشت هزار تن دیگر آنان زخمی شدند.
به گفته وی، باوجود فداکاری نیروهای افغان که از سوی ایران به جنگ سوریه اعزام می‌شوند، با آنها توجه جدی از سوی ایران صورت نمی‌گیرد.
گزارش‌های بسیاری درباره نحوه جذب این افراد به جنگ در سوریه منتشر شده است. پرداخت مبالغی از پول و دادن اجازه اقامت خانواده در ایران، از جمله مشوق‌هایی است که تهران به شبه‌نظامیان شیعه افغان برای حضور در جنگ‌های منطقه‌ای، ارائه می‌دهد.