به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۹۸

بخش دوم گفت‌وگوی دکتر حسین موسویان رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران

 با دکتر فریدا صبا از برنامه تلویزیونی «دهکده جهانی» 
دکتر حسین موسویان، رئیس شورای مرکزی در گفت‌و‌‌گو با «دکتر فرید صبا» :
جبهه ملی ایران تحول آرام و مسالمت‌آمیز را ترجیح می‌دهد.
اگر تحولات آشتی‌جویانه صورت نگیرد، امکان تغییرات خشونت‌گرایانه و جنگ داخلی وجود دارد.
نادیده گرفتن آرمان‌های انقلاب؛ استقلال و آزادی و حاکمیت ملی، کشور به سمت بحران‌های عدیده برده است.

برگزیده مطالب بخش دوم گفت‌وگوی حسین موسویان با «دکتر فرید صبا» از برنامه دهکده جهانی
دکتر حسین موسویان رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران:
جبهه ملی ایران تحول آرام و مسالمت‌آمیز را ترجیح می‌دهد.
اگر تحولات آشتی‌جویانه صورت نگیرد، امکان تغییرات خشونت‌گرایانه و جنگ داخلی وجود دارد.
نادیده گرفتن آرمان‌های انقلاب؛ استقلال و آزادی و حاکمیت ملی، کشور به سمت بحران‌های عدیده برده است.
✅مجموعه فشارها بسیار برای ملت ایران، سنگین است. امیدوارم تحرکاتی که ایجاد خشونت و تلاطم در جامعه ایران می‌کند، منتهی نشود. زیرا معلوم نیست؛ اگر مسائل به یک بن‌بستی برسد و صدای ملت شنیده و دادخواهی نشود. خوب ممکن است. برای کیان ملی و تمامیت ارضی ایران، خطراتی داشته باشد. بسیار ترجیح می‌دهیم تغییر، تحول آرام و مسالمت‌آمیز در کشور صورت گیرد.
✅اگر هیأت حاکمه این درایت را داشته باشد و این عقلانیت را به‌خرج بدهد، موقعی که این برنامه‌ها با شکست روبرو شده، بیاید و راه‌چاره‌ای پیدا کند و راه‌چاره آن این است که آزادی مردم را رعایت کند و گوش به فریادهای مردم بدهد و بعد سعی کند ساختار کشور را اصلاح نماید.
✅در خیلی از کشورها سابقه تاریخی این مسئله را داریم، در بسیار از حکومت‌های اقتدارگرا وقتی دیدند که جامعه در التهاب و بحران هست، به نداهای مردم پاسخ دادند و با مردم آشتی‌جویانه برخورد کردند. به طور مثال در آفریقای جنوبی وقتی آقایفردریک دکلرک با نسلون ماندلا تعامل کرد، آمد کشور را از تشنج و بحران نجات دادند، آن سیستم آپارتاید کنار رفت و به اکثریت نظر مردم جواب مثبت داده شد.
✅ بنابراین اگر یک حرکت مسالمت‌آمیز بتواند، این بحران‌ها را بر طرف کند، بسیار برای آینده ملت و کشور سودمند خواهد بود. تا اینکه این مشکلات رو به پیشرفت باشد و در یک برهه‌ای کار به خشونت و درگیری بکشد، ممکن است که عواقب خطیری برای مملکت داشته باشد.

✅ تحرکاتی که به کمک قدرت‌های خارجی، پیش می‌رود و با کمک‌های خارجی وسایل ارتباط جمعی مفصل و قدرت مانور پیدا و هر روز یک سازمان و گروهی راه‌اندازی می‌کنند. اینها در حقیقت تحرکاتی است که به هیچ‌وجه به نفع کشور نخواهد بود. ما تجربه آلترنانیوسازی بیگانگان را داریم. از موقع مشروطه تا حالا تجربه آن را داریم. استبداد صغیری که توسط قدرت روسیه شکل گرفت. آن دخالت خارجی با مجاهدت مشروطه‌خواهان سراسر کشور ناکام شد و مشروطه اعاده شد. چند سال بعد باز رضاخان میرپنج [با پشتوانه قدرت انگلیس] با کودتای 1299 بساط مشروطیت برچیده شد.
✅ در این دوره ظاهرا مشروطه و مجلس شورای ملی وجود داشت، ولی در عمل مجلس فرمایشی بود. که به وسیله دستگاه حاکمه نمایندگان تعیین می‌شدند. حقوق و آزادی پیش‌بینی شده در قانون اساسی مشروطیت برای ملت رعایت نمی‌شد. این دیکتاتوری تا شهریور 20 و سقوط رضاشاه ادامه داشت. بعد از رضا شاه، یک فضای نیمه‌بازی شکل گرفت و در هاون فضای‌نیمه باز نهضت ملی ایران به رهبری دکتر محمد مصدق شکل گرفت.
✅ جوانان باید از خود پرسش کنند که چرا از ابتدای مشروطیت تا به امروز، صدها وکیل، وزیر، پادشاه، رجال لیدر و ... در این کشور آمده و رفته است. ولی چرا اسم دکتر محمد مصدق است که بر تارک تاریخ ایران همچنان می‌درخشد؟
✅ دولت دکتر مصدق دولتی بود، میهن دوست، مردمی، معتقد به آزادی و استقلال و حاکمیت ملی، پاکدست و پاکیزه به طوری‌که بعد از کودتای 28 مرداد، محمدرضا پهلوی نتوانست در ظرف 25 سال یک مورد سوء استفاده مالی از دوره دولت ملی دکتر مصدق پیدا کند. که اگر پیدا می‌کرد آن را در بوق و کرنا می‌گذاشت. همه جا جار میزد. این دولت پاکدست و مردمی را در کودتای 28 مرداد ساقط کردند.
✅ بعد از 28 مرداد باز ما گرفتار حکومت استبدادی حکومتی با سیاست مشت آهنین، با داغ و درفش زندان و اعدام روبرو هستیم. آن سیاست باعث شد که ما به انقلاب 57 برسیم. انقلاب 57 ملت برای بدست آوردن آزادی و استقلال و حاکمیت ملی انجام داد. متأسفانه کسانی که قدرت را پس از انقلاب بدست آوردند به این خواسته‌های ملت ایران از انقلاب و همچنین قول‌هایی که داده بودند، نادیده گرفتند. نتیجه این شد که ما با بحران‌های عدیده روبرو هستیم.
✅ متأسفانه نسل بعد از انقلاب نسبت به دوره نهضت ملی و خدمات رهبر نهضت ملی ایران دکتر محمد مصدق کمتر آگاهی پیدا کرد. علتش این بوده که پیروان دکتر مصدق و جبهه ملی ایران به عنوان خانه سیاسی مصدق، سازمانی بود که مصدق بنیاد نهاد؛ در شرایطی نبوده که آن خدمات را بازگو کند. مرتب فشار و محدودیت بوده است.


✅ بعد از انقلاب جبهه ملی ایران بود که شروع به انتقاد از انحراف از اهداف انقلاب کرد. انتقادهایی مبنی بر اینکه قرار بر آزادی، آزادی انتخابات و مطبوعات بوده. قرار بود مجلس مؤسسان تشکیل شود و این وعده‌ها چرا انجام نمیشود. این انتقادها تا دوسال اول انقلاب ادامه پیدا میکند، تا در 25 خرداد 1360 با حربه ارتداد سعی کردند که جبهه ملی ایران را از صحنه خارج کنند. به رغم اینکه شمشیر ارتداد بالا سر جبهه ملی ایران بوده، ولی ما باز گفتن حقایق و تاریخچه نهضت ملی خودداری نکردیم. منتها وسیله‌ای در اختیار ما نبوده است.


برگزیده مطالب بخش نخست گفت‌وگوی حسین موسویان با «دکتر فرید صبا» از برنامه دهکده جهانی
دکتر حسین موسویان رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران:
« سیاست خصمانه در سیاست خارجی موجب این همه بحران در کشور است».
✅ هر دولتی باید براساس هدف‌های سیاست‌داخلی، سیاست خارجی خود را انتخاب کند. سیاست خارجی همیشه در خدمت و برای پیشبرد سیاست داخلی است.
✅ اگر هیأت حاکمه می‌خواست کاری کند که فقر، بیکاری و مصائب اجتماعی وجود نداشته باشد و تولید داخلی افزایش پیدا کند، باید با همسایگان، کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی راه درگیری و خصومت را در پیش نمی‌گرفت. باید با همه جهان با احترام متقابل، رفتار کرد. بدون این‌که زیر سلطه قدرتی قرار بگیرد.
✅ جمهوری اسلامی باید سیاست خارجی برای اعتلاء، شکوفایی و رفاه نسبی آحاد ملّت اتخاذ کند. یعنی سیاست خارجی باید در خدمت سیاست داخلی و به منظور رفاه مردم، تولید ملی، اعتلای علمی باشد.
✅ از همان ابتدای انقلاب سیاست خارجی ما مبتنی بر سیاست خصمانه بود. زمانی که بحران گروگانگیری پیش آمد ابتدا خصومت بی‌جهت با آمریکا پیدا شد و از سویی موجب حمله عراق به ایران و سبب جنگ هشت ساله و همچنین مصائب ناشی از جنگ بر گرده ملت ما بار شود. و متأسفانه این خصومت تاکنون ادامه پیدا کرده است. به جایی رسیدیم که این همه بحران اقتصادی، سیاسی و .. در جامعه وجود دارد.
✅ امیدی که اروپا ‌علی‌رغم خروج امریکا از برجام، کنار جمهوری اسلامی قرار گیرد، این امید عملی نخواهد شد مگر این‌که اف. ای. تی. اف تصویب شود. معلوم هم نیست اگر تصویب شود، باز اروپایی‌ها بهانه‌های دیگری پیش نکشند، چون برای اروپا بازار امریکا و ارتباط با امریکا بسیار اهمیت بیشتری دارد!
✅ غرب «حزب‌الله لبنان» و «حماس» «حوثی‌های یمن» را تروریستی می‌داند، در حالی که دستگاه حاکمه جمهوری اسلامی این گروه‌ها را ایثارگر و نجات‌بخش برای کشورهایشان تلقی می‌کنند. بنابراین اگر جمهوری اسلامی اف. ای. تی. اف و لوایح کناری به تصویب برساند، مجبور خواهند بود که از کمک به سازمان‌های آزادی‌بخش (به تصور خودشان) خودداری کنند. دیگر نباید به حزب‌الله لبنان، حماس، حوثی‌های یمن و .. کمک مالی کنند. در حال‌ حاضر حاکمیت در این زمینه بلاتکلیف مانده است!
✅ سپاه پاسداران، به عنوان یک نیروی مسلح ایدئولوژیک از ابتدای انقلاب تشکیل شد. در جنگ هشت‌ساله با عراق در فعالیت‌های خوبی داشت. چون ارتش دارای تجارب بالا، آشنایی با فنون جدید نظامی بود، سپاه در کنار ارتش نقش عمده‌ای در مقابله با عراق داشت. سپاه دارای افرادی بودند که اعتقادات قوی داشتند، خیلی ایثارگری کردند. ولی متأسفانه بعد از پایان جنگ برخی سردمداران، سپاه را وارد مسائل مالی و اقتصادی کردند.
✅ با توجه به خدماتی که حاکمیت برای سپاه قائل بود بر این باور بود که پس از جنگ دارای خواسته‌ و درخواست‌هایی هستند. این درخواست‌ها موجب شد که آنان به حوزه اقتصادی، پیمان‌کاری‌، ایجاد کارخانجات، در شرکت‌های هوایی، دریایی، حفاری، نفتی و ... کشانده شوند. بنابراین در ادامه، این نیرو دیگر آن جایگاه قبلی خود را از نظر ایدئولوژیک از دست داده و به یک نیروی خیلی اثرگذار در مسائل اقتصادی و حتی تمام شئون کشور تبدیل شده است.
✅بهرحال نیروی اثرگذاری در وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران است . در روزهای اخیر نیز دیدیم حتی وزیر امورخارجه به عنوان اعتراض به ندیده شدن و دخالت دادن افراد نظامی به عنوان طراحان سیاست خارجی، استعفاء داد که البته استعفای وی پذیرفته نشد.