به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۱۸، ۱۴۰۰

بایدن از خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان دفاع کرد

جو بایدن از تصمیمش برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع و اعلام کرد ماموریت آمریکا در افغانستان ۳۱ اوت به پایان خواهد رسید. او به مترجمان افغان قول داد که برای آنها و خانواده‌هایشان وطن دومی در آمریکا هست.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا پنج شنبه شب ۸ ژوئیه در کاخ سفید مقابل خبرنگاران از بازگرداندن نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد. او گفت ایالات متحده به هدفش از این جنگ طولانی ضد تروریسم که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شده بود، رسیده و حالا این افغان‌ها هستند که باید "به تنهایی درباره آینده خود تصمیم بگیرند".

رییس جمهوری آمریکا تاریخ نهایی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ۳۱ اوت اعلام کرد. این در حالی است که این تاریخ پیش از این ۱۱ سپتامبر اعلام شده بود. او در عین حال گفت که اگر بار دیگر تهدیدی تروریستی از جانب افغانستان برای آمریکا به وجود آید، نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا می‌توانند دوباره وارد عمل شوند.

بایدن با اشاره به حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان تصریح کرد که نمی‌خواهد یک نسل دیگر از آمریکایی‌ها را به جنگ در افغانستان بفرستد. او گفت: «ما به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان می‌دهیم.»

در پاسخ به این پرسش که آیا به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان اجتناب‌ناپذیر است، بایدن "نه" گفت و تاکید کرد که افغانستان حدود ۳۰۰ هزار نیروی نظامی مجهز و نیز نیروی هوایی خودش را دارد. او ادامه داد: «من به توانایی نیروهای نظامی افغانستان اطمینان دارم.»

رییس جمهوری ایالات متحده در عین حال کنترل تمامی خاک افغانستان توسط دولت این کشور را "بسیار نامحتمل" دانست.

آمریکا در هفته جاری آخرین گروه سربازان خود را از پایگاه مهم هوایی بگرام خارج کرد. این پایگاه که در ۵۰ کیلومتری شمال کابل، پایتخت افغانستان قرار دارد، پایگاه اصلی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به شمار می‌آمد.

آمریکا "وطن دوم" مترجمان افغان

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نگرانی درباره امنیت جانی هزاران مترجم افغان را که برای این نیروها کار می‌کردند افزایش داده است. بایدن اما به آنها و خانواده‌هایشان قول داد که پناهگاهی در آمریکا برایشان هست: «برای شما کشور دومی در آمریکا هست. ما کنار شما هستیم همانطور که شما  کنار ما بودید.»

با وجود قول بایدن روند رسیدگی به تقاضای این افراد برای ورود به خاک آمریکا بسیار کند پیش می‌رود. به همین دلیل متقاضیان ناچارند تا زمانی که ادارات آمریکایی مشغول بررسی تقاضاهای آنها هستند به کشور دیگری بروند.

"آمریکا شکست خورده است"

حامد کرزای، رییس‌جمهور پیشین افغانستان حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را بدون هیچ نتیجه‌ای دانست و گفت: «کاملا آشکار است که آمریکا شکست خورده است.»

لیندزی گراهام، سناتور با نفوذ دموکرات نیز تصمیم بایدن برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را "فاجعه‌ای تدریجی" خوانده و در توییترش نوشته، بایدن متوجه نیست که در افغانستان همین حالا هم شرایط برای پاگیری دوباره القاعده و داعش که تهدیدی علیه آمریکا هستند، وجود دارد.

ناظران سیاسی نیز معتقدند که پس از خروج کامل نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان دوباره قدرت را در این کشور به دست خواهد گرفت.

در حال حاضر نیز کنترل بخش‌های زیادی از افغانستان در دست طالبان است و در سایر بخش‌ها نیز نبرد سنگینی میان نیروهای دولتی و این گروه اسلام‌گرا جریان دارد.

دویچه وله فارسی