به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۱۸، ۱۴۰۰

حکومت ایران از ترس داعش در افغانستان به طالبان پناه می‌برد

 
روزنامۀ فرانسوی "لاکروآ"، در مطلبی دربارۀ کنفرانس نمایندگان طالبان و حکومت کابل که دیروز چهارشنبه پانزدهم تیرماه در تهران برگزار شد نوشته است که رهبران جمهوری اسلامی ایران معتقدند که پیشروی و سلطۀ نظامی طالبان در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور اجتناب‌ناپذیر است و در عین حال نگران از استقرار داعش در مرزهای خود هستند و برای مقابله با این خطر به کمک طالبان نیاز دارند.

"لاکروآ"  نوشته است : درست است که حکومت تهران با بهره‌برداری از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان می‌خواهد نقش میانجی را میان دولت کابل و طالبان بازی کند، اما، آنچه حکومت ایران را نگران می‌کند، آیندۀ افغانستان است. زیرا، رژیم کابل بدون کمک کشورهای غربی نمی‌تواند در مقابل شورشیان طالب ایستادگی کند و در نتیجه بازسازی عمیق صحنۀ سیاسی افغانستان واقعیتی اجتناب ناپذیر است و  به همین خاطر تهران می‌کوشد از هم اکنون طالبان را در کنار خود داشته باشد.

پناهجویان افغان یکی دیگر از نگرانی‌های رژیم اسلامی ایران است : هم‌اکنون ٧٨٠ هزار پناهجوی افغان در ایران به سر می‌برند و با ادامۀ درگیری‌های جاری در افغانستان به زودی ده‌ها هزار  پناهجوی دیگر افغان راهی ایران خواهند شد. بی دلیل نبود که مسئلۀ پناهجویان افغان یکی از موضوع‌های مهم گفتگوهای چهارشنبه تهران بود و نمایندگانی از افغان‌ها برای گفتگو در این خصوص به تهران دعوت شده بودند.

"لاکروآ"  نوشته است که حکومت ایران ارزیابی مثبتی دربارۀ انتقال قدرت به سود طالبان ندارد. جمهوری اسلامی ایران می‌داند که گروه داعش با بهره‌گیری از آشوب و آشفتگی حاکم بر افغانستان در این کشور مستقر شده است. به نوشتۀ "لاکروآ" تهران شدیداً از صعود داعش در افغانستان بیمناک است، زیرا به خوبی از ضدیت و دشمنی آن در قبال حکومت بنیادگرای شیعه در ایران نیز آگاه است. به همین خاطر از نگاه تهران طالبان تنها قدرت محلی هستند که می‌توانند مانع از گسترش نفوذ داعش در افغانستان شوند. به نوشتۀ لاکروآ، حکومت ایران در عین حال می‌داند که انتظار چندانی از کنفرانس تهران نمی‌تواند داشته باشد، چون فرض یک آتش‌بس ولو موقتی میان کابل و طالبان ناممکن است. آنچه تهران می‌خواهد، دریافت برخی ضمانت‌ها از سوی طالبان است، در حالی که قدرت‌گیری این گروه در افغانستان اجتناب‌ناپذیر به نظر می رسد. در واقع تهران از ترس داعش اکنون به طالبان پناه می‌برد.  

رادیو بین المللی فرانسه