به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۰

میخائیل گورباچف به رهبران روسیه:

 انتخابات را باطل کنید

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق، روز چهارشنبه (۷ دسامبر/ ۱۶ آذر) خواستار ابطال نتایج و برگزاری دوباره‌ی انتخابات پارلمانی شد. خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از این سیاستمدار نوشت «مسئولان کشور باید اعتراف کنند که موارد متعدد تقلب در انتخابات رخ داده و نتایج نهایی هم بازتابنده‌ی خواست مردم نیست».

به گفته‌ی گورباچف، هر روزی که بگذرد بر تعداد کسانی که در درستی نتایج اعلام‌شده شک می‌کنند، افزوده خواهد شد و «عدم احترام به افکار عمومی از مشروعیت حاکمیت و ثبات شرایط می‌کاهد».  
گورباچف، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل که به دلیل اصلاحات‌اش سبب پایان جنگ سرد شد، پیش‌تر هم بارها از سیاست‌های پوتین انتقاد کرده است.

نیروهای امنیتی روسیه بیش از ۸۰۰ معترض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را در روزهای اخیر دستگیر کرده‌اند که صدها تن از آنان هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند. بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در روز چهارشنبه (۷ مارس/ ۱۶ آذر) تنها در مسکو بیش از نیمی از ۵۶۹ فرد دستگیرشده هم‌چنان در حبس هستند.

گزارش رسانه‌ها از روسیه حاکی از آن‌ است که حدود ۲ هزار نفر از مخالفان پوتین شامگاه سه‌شنبه (۱۵ آذر) در مرکز مسکو گرد هم آمدند. در سن‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، هم پلیس دست‌کم ۲۵۰ معترض را دستگیر کرده است. در شهرهای روستوف-نا-دو و سامارا هم از قرار افرادی دستگیر شده‌اند.

مخالفان دولت ممکن است تا ۱۵ روز به جرم “مقاومت در برابر پلیس” در حبس بمانند. بسیاری از بازداشت‌شدگان به حبس محکوم شده‌اند. ایلیا یاشین، یکی از سیاستمداران اپوزیسیون که اجازه‌ی شرکت در انتخابات را نیافت، و الکسی ناوالنی، بلاگر مشهور روس که رسانه‌ها از او به‌عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌کنند، از جمله محکوم‌شدگان هستند.

سیاستمداران اپوزیسیون خواستار آزادی فوری بازداشتی‌های شامگاه سه‌شنبه شده‌اند. میخائیل فدوتوف، مسئول حقوق بشر کرملین، از پادرمیانی خشن پلیس و دستگاه قضایی در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات اخیر انتقاد کرد. به گفته‌ی فدوتوف، این که پلیس ساعت‌ها خوراک و نوشیدنی به دستگیرشدگان نمی‌دهد، «به هیچ عنوان قابل قبول» نیست.

دویچه وله