به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۱۷، ۱۳۹۰

در فاصله ۳هفته تا اخراج کامل مجاهدین از عراق

تلاش رسمی بان کی مون برای نجات مجاهدین خلق
    بان کی مون، ساکنان اردوگاه اشرف را «ایرانیان تبعیدی» خواند و خواستار اطمینان از ایمنی، امنیت و رفاه ساکنین اردوگاه اشرف شد

در شرایطی که تنها سه هفته با پایان مهلت نهایی دول عراق به مجاهدین برای تخلیه اردوگاه اشرف باقی مانده است، نماینده ویژه بان کی مون در عراق از دولت این کشور درخواست کرد به ساکنان اردوگاه اشرف فرصت بیشتری دهد.

به گزارش الف، مارتین کوبلر نماینده بان کی مون در عراق در گزارش خود به شورای امنیت، ساکنان اردوگاه اشرف را ایرانیان تبعیدی خواند و خواستار اطمینان از ایمنی، امنیت و رفاه ساکنان اردوگاه اشرف شد و هر گونه اقدام اجباری که منجر به خونریزی و یا از دست دادن زندگی غیر عاقلانه و غیر قابل قبول خواند.

در گزارش نماینده بان کی مون آمده است: «قرارگاه اشرف واقع در استان دیاله در شرق عراق، محل زندگی اعضای یک گروه به نام مجاهدین خلق ایران است. برای یافتن راه حلی بلندمدت برای ساکنان این قرارگاه لازم است کشورهای ثالثی برای پذیرش ساکنان اشرف اعلام آمادگی کنند»

پیش از این دولت عراق بارها خواستار تخلیه اردوگاه اشرف از وجود مجاهدین شده بود اما با مخالفت و دخالت مقامات آمریکایی، به هدف خود نرسیده بود. اکنون که آخرین سربازان آمریکایی در حال ترک عراق هستند، بان کی مون در شرایطی رسما برای نجات مجاهدین اقدام کرده است که وزیرخارجه ایران روز سه شنبه با وی در حاشیه اجلاس بن ملاقات و مذاکره کرده بود.
۳۱دسامبر را آخرین مهلت برای تخلیه اردوگاه اشرف اعلام کرده است.
مقامات غربی بارها از دولت عراق برای تخلیه اردوگاه اشرف مهلت گرفته بودند تا جایی برای مجاهدین بیابند اما بجز اسرائیل هیچ کشوری حاضر به پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف نیست. پیش از تحولات اخیر منطقه اعلام شده بود مصر پناهگاه بعدی مجاهدین خواهد بود اما در حال حاضر مصر هم عملا از اردوگاه غرب خارج شده است.

از سوی دیگر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که قصد دارد از کشورهای عضو این اتحادیه بخواهد تا ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند.