به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۱۶، ۱۳۹۶

سومین روز متوالی تظاهرات حمایت از حکومت

 افزایش فشارهای سیاسی و تحریمی آمریکا علیه ایران

تظاهرات حمایت از حکومت !


در حالی که جمهوری اسلامی اعتراضات گسترده مردمی و ضدحکومتی اخیر در ایران را «فتنه»‌ای جدید توصیف می‌کند که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه نظام اسلامی برنامه‌ریزی شده، آمریکا ضمن حمایت از اعتراضات مردمی در ایران تلاش می‌کند تا فشارهای خود بر حکومت ایران را از مجاری سیاسی-دیپلماتیک و با وضع و طرح تحریم‌های جدید افزایش دهد.

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا جمعه شب ۱۵ دی/ ۵ ژانویه جلسه اضطراری دارد تا چگونگی برخورد حکومت جمهوری اسلامی با اعتراض‌های گسترده چند روز اخیر در ایران را بررسی کرده و در قبال آن موضع‌گیری کند.

برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت، مشروط بر موافقت دست‌کم ٩ عضو از ۱۵عضو این شورا است، افزون بر آنکه در این راستا هیچ عضوی از حق وتو برخوردار نیست.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که موضوع کشته‌ها و بازداشت‌ها در جریان اعتراض‌های خیابانی در ایران باید در شورای امنیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد. برخی از منابع از بازداشت بیش از ۱٧٠٠ نفر در جریان اعتراضات اخیر در ایران خبر داده‌اند.

درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه‌ اضطراری شورای امنیت، در ارتباط با رویدادهای اخیر در ایران با انتقاد روسیه روبرو شده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، ضمن آنکه پیشنهاد آمریکا را غیرسازنده و زیان‌آور توصیف کرده، گفت: بررسی درباره وضعیت داخلی در ایران از وظایف شورای امنیت نبوده و این موضوع یک مسئله داخلی ایران است و ربطی به شورای امنیت ندارد.
در زمینه تحریم‌ها، وزارات دارایی آمریکا پنجشنبه ٤ ژانویه، ۵ شرکت ایرانی مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کرد؛ پس از اعلام این تحریم‌ها، استیون منوچین، وزیر دارایی با صدور بیانیه ای در این باره گفت: «رژیم ایران برنامه موشکی خود را بر رفاه مردم ترجیح می‌دهد». در رابطه با تحریم ها، سناتورهای ارشد آمریکایی و مقام‌های کاخ سفید دیروز برای به نتیجه رسیدن درباره سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران خصوصاً افراد و نهادهایی که در سرکوب اعتراضات مردمی ایران شرکت کرده‌اند، دیدار کردند. تحریم وزیر ارتباطات، فرماندهان سپاه، و صدا وسیمای جمهوری اسلامی، از جمله موارد مورد بحث برای تحریم های جدید آمریکا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران بوده است.
از سوی دیگر، برای سومین روز متوالی، تظاهرات در حمایت از حکومت اسلامی و مخالفت با ناآرامی‌های چند روز اخیر، پس از نیمروز جمعه ۵ ژانویه در تهران و شهرستان های تابعه استان تهران برگزار شد.

شرکت کنندگان در راهپیمایی امروز شعارهایی از جمله «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر فتنه گر» ، «نوکر آمریکایی شرمت باد»، «مرگ بر مزدور آمریکایی»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «منافق حیا کن، شهر مارو رها کن»، «مفسد اقتصادی اعدام باید گردد»، سرمی‌دادنند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی، همچنین پلاکاردهایی با مضامین «هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام»، «فتنه را جمع می‌کنیم مطالبه‌گری را شروع می‌کنیم»، در دست داشتند.

در همین حال، به رغم بسیج گسترده نیروهای امنیتی، بسیج و سپاه، در اکثریت قریب به اتفاق شهرهای ایران، برخی از گزارش ها از فضای ناآرام، متشنج و تجمعات پراکنده ضدحکومتی در چند شهر استان‌های خوزستان و مازندران حکایت دارد.
رادیو بین المللی فرانسه