به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۲، ۱۴۰۰

مفسر لوموند: با انتخاب رئیسی یک رژیم مذهبی-نظامی جایگزین دوگانۀ اصلاح‌طلب-اصولگرا خواهد شد

 آلن فراشون، ستون‌نویس معروف لوموند، در تفسیر امروز خود در این نشریه دربارۀ تحولات مهم خاورمیانه عمدۀ مقاله خود را به ایران و به روی کار آمدن یک رژیم مذهبی-نظامی در این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اختصاص داده است.

آلن فراشون گفته است که از خلیج فارس تا دریای مدیترانه مرزهای سیاسی در حال جابجایی هستند : ایران و عربستان بعد از دشمنی‌های دیرینه گفتگوهای خود را خجولانه از سر گرفته‌اند. در ایران رژیم اسلامی تغییر ماهیت می‌دهد. در عربستان محمدبن سلمان قدرت خود را تحکیم می‌کند. و در اسرائیل بعید نیست که بنیامین نتانیاهو به زودی صحنۀ سیاسی را برای همیشه ترک کند در حالی که برای اولین بار اعراب اسرائیل وارد حکومت ائتلافی در این کشور می‌شوند.

به نوشتۀ مفّسر لوموند، در ایران با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری که از قرار به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی منجر خواهد شد، دوگانۀ "اصلاح‌طلب، اصولگرا" خاتمه می‌یابد که تاکنون دست کم حداقلی از رقابت ایدئولوژیک را در درون سیستم میّسر می‌ساخت. جای این دو گانه را از این پس سلطۀ بلامنازع جناح تُندروی رژیم اسلامی ایران خواهد گرفت که در دو نیروی اصلی قدرت تجسم خواهد یافت. یعنی : آیت‌الله خامنه‌ای که به گفتۀ مفّسر لوموند رئیس اصلی دولت در ایران است و سپاه پاسداران که باز به گفتۀ آلن فراشون به یک مجموعۀ نظامی، صنعتی و مالی تبدیل شده که هر روز بر سلطه خود در کشور می‌افزاید.

آلن فراشون در ادامه افزوده است که در صورت روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در انتخابات پیش رو در ایران جناح تُندرو رژیم تمام اهرم‌های قدرت را در دست خواهد گرفت و همۀ اهرم‌های قدرت در عین حال مطیع رهبر و سپاه پاسداران خواهند بود. به این ترتیب ایران به گفتۀ مفّسر لوموند به یک نظام مذهبی-نظامی تبدیل خواهد شد که در نوع خود تازگی دارد.

آلن فراشون در ادامه نوشته است که جناح تُندروی رژیم اسلامی این فرادستی را مرهون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، است. او می‌گوید : تحریم‌های آمریکا رژیم اسلامی ایران را به زانو در نیاوردند، بلکه دلیل وجودی جناح اصلاح طلب حکومت اسلامی ایران را از بین بردند، زیرا، آن را از آرای پایگاه اجتماعی‌ خود یعنی جوانان، دانشجویان، طبقۀ متوسط و به ویژه زنان محروم ساختند. به موازات این تحّول، به نوشتۀ ستون‌نویس لوموند، حکومت اسلامی ایران که خود را از تعهدات برجام رها شده احساس می‌کند، اکنون به اعتراف آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، چهار نعل به سوی بمب اتمی می‌تازد.

رادیو بین المللی فرانسه